دنیای نینا

شهروندان ترک

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ب.ظ

کشور ترکیه در غرب آسیا قرار گرفته و بخش کوچکی از آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد. بخش شرقی توسط دریای مرمره، تنگه بسفر و داردانل از آناتولی جدا شده اند. کشور ترکیه در در شمال غربی با یونان و بلغارستان، در شمال شرقی با گرجستان، در شرق با ارمنستان، آذربایجان، نخجوان و ایران و در جنوب با عراق و سوریه هم مرز می باشد. شهر آنکارا پایتخت سیاسی این کشور اما استانبول بزرگترین شهر آن می باشد. بین ۷۰ تا ۸۰ درصد شهروندان ترک به شمار رفته و بزرگترین اقلیت را کردها تشکیل می دهند.نام کشور ترکیه ممکن است از Turchia گرفته شده باشد. این یک کلمه ایتالیایی است که در قرن دوازدهم میلادی به آناتولی یا همان بخش آسیایی ترکیه اشاره داشته است. ترک ها از کلمه ترکیه یا همان سرزمین ترک ها تا زمانی که در سال ۱۹۲۳ به جهموری رسیدند استفاده نکردند.

  1. غازی مصطفی کمال (Gazi Mustafa Kemal) یا آتاتورک که به پدر ترک ها معروف است در واقع در یونان متولد شد. بنیانگذار ترکیه مدرن در سال ۱۸۸۱ در شهر عثمانی سلانیک (Selanik) به دنیا آمده که امروزه به آن سالونیکی گفته می شود و در کشور یونان قرار گرفته است. اگرچه مادر و پدر او ترک هایی از منطقه آناتولی بودند.
  2. کاپالیکارسی (Kapalıçarşı) استانبول یا همان بازار بزرگ ممکن است بزرگترین بازار فضای باز در جهان باشد. این بازار ۶۴ خیابان، ۴ هزار مغازه و ۲۵ هزار کارگر را در خود جای داده است. همچنین این بازار ممکن است یکی از قدیمی ترین ها در نوبه خود باشد که در قرن ۱۵ میلادی به دستور سلطان محمد (Sultan Mehmed) عثمانی ساخته شده است.
  3. اولین کلیسای مسیحی که توسط انسان ساخته شده است، گروتو و سنت پیتر می باشد که در سال های ۱۰۹۸ و ۱۲۶۸ در آنتیوخ (Antioch) ساخته شده است.

حقایقی از ترکیه در مورد قدمت و مذهب این کشور

  1. حبه ژله ای (Jelly beans) نسخه آمریکایی از شیرینی ترکی به نام لوکوم (lokum) می باشد.
  2. سانتا کلاس (Santa Claus) یا بابانوئل که به عنوان سنت نیکلاس نیز شناخته می شود در قرن سوم میلادی در پاتارا ترکیه متولد شده است.
  3. در سال ۱۵۰۳ میلادی، لئوناردو داوینچی طرح هایی را برای ساخت یک پل در امتداد تنگه بوسفور ارائه کرد. این پل در حدود ۵۰۰ سال بعد در سال ۲۰۰۱ ساخته شده و نام پل گالاتا روی آن گذاشته شد.
  4. در حالی که تقریبا تمام جمعیت ترکیه مسلمان می باشند اما این کشور به طور رسمی یک کشور مسلمان نبوده و از سال ۱۹۲۷ به عنوان ملیتی سکولار شناخته می شود.
  5. قدیمی ترین شهری که در ترکیه شناخته شده است کاتاهویوک (Çatalhöyük) بوده که نشانه هایی از شهرنشینی در قرن هفتم پیش از میلاد را نشان می دهد.

حقایقی از ترکیه در خصوص رشد و توسعه در قرن جدید

  1. کشور ترکیه ششمین کشور از نظر محبوبیت برای توریست ها به شمار می رود. تنها در سال ۲۰۱۳ در حدود ۳۵ میلیون گردشگر خارجی از آن بازدید کرده اند.
  2. حداقل ۱۵۰ حفاری باستان شناسی به طور سالانه در کشور ترکیه صورت می گیرد.
  3. سنگ هایی که در گوبکلی تپ (Göbekli Tepe) ترکیه در سال ۱۹۹۴ کشف شده اند، به عنوان یکی از اولین عبادتگاه های جهان و از جمله مهمترین سایت های باستان شناسی بوده که تاکنون کشف شده اند. آزمایشات کربن نشان می دهد که این ۴۵ سنگ کشف شده قدمتی در حدود ۱۳ هزار سال داشته که بسیار بیش از استون هنج و اهرام جیزه می باشد.
  4. استانبول تنها شهری در جهان بوده که در دو قاره قرار گرفته است. سه درصد ترکیه در قاره اروپا و ۹۷ درصد آن در قاره آسیا قرار گرفته است. به منطقه آسیایی آن آناتولی یا در زبان ترکی آنادولو (Anadolu) گفته می شود.
  5. اعتقاد بر این است که کشتی نوح در کوه آرارات (Ağri Daği) در شرق ترکیه قرار گرفته است. این کوه در واقع یک آتشفشان خاموش بوده و با ۵۱۶۶ متر بالاترین ارتفاع را کشور را دارد.

حقایقی از ترکیه در مورد اعتقادات سنتی این کشور

  1. ترکیه محل قدیمی ترین رویداد ورزشی در جهان به نام کشتی گریسی (grease wrestling) می باشد که همچنین ورزش ملی ترکیه به شمار می رود. شرکت کنندگان بدن های خود را با روغن زیتون چرب کرده و تلاش می کنند تا حریف را به زمین بیاندازند. اولین بار این ورزش در سال ۱۳۶۲ میلادی برگزار شده است. در گذشته این مسابقات می توانسته تا روزها نیز ادامه پیدا کند اما اکنون محدودیت زمانی ۴۰ دقیقه ای برای آن در نظر گرفته شده است. در طول روزهای تابستانی کشتیگیران نمی توانند برای استراحت و یا نوشیدن آب متوقف شوند.
  2. یکی از راه های حفاظت از نوزاد تازه متولد شده در ترکیه نمک پاشی (salting) می باشد. در این رسم سنتی تمام بدن نوزاد با نمک پوشانده می شود و باور این است که این کار کودک را در برابر اثرات مضر محافظت می نماید.
  3. مصطفی کمال آتاتورک پدر ملت ترکیه می باشد. هنگامی که او در سال ۱۹۲۱ به قدرت رسید تقویم گرگوری را به جای تقویم قمری قرار داده و روز یکشنبه را به جای جمعه تعطیل اعلام کرد. او همچنین الفبای ترکی را به جای حروف عربی از حروف رومی بنا نمود. علاوه بر این او استفاده از کلاه قرمز سنتی ترکیه را نیز ممنوع اعلام کرد.

حقایقی از ترکیه در خصوص دوران عثمانی

  1. کلمه حرم (harem) در زبان عربی به نام ممنوع بوده و به اتاق هایی گفته می شده است که همسران پادشاه و سلطان به همراه فرزندان خود در آن ها زندگی می کرده اند. در طول سلطنت سلطان سلیمان بزرگ از امپراتوری عثمانی در حدود هزار زن در ۲۵۰ اتاق در حرمسرای کاخ توپکاپی زندگی می کرده اند.
  2. هنگامی که مصری ها صادرات پاپیروس به پرگاموم را متوقف کردند، ترک ها کاغذهای پوستی را از پوست گوساله ساختند. آن ها می ترسیدند که کتابانه پرگاموم بزرگتر از کتابخانه اسکندریه باشد که در آن زمان بزرگترین در جهان بود.
  3. گل لاله در قرن هفدهم میلادی به وسیله هلندی ها از ترکیه به اروپا معرفی شد. کلمه لاله از واژه ترکی tülbent به نام عمامه گرفته شده است.
  4. کلاه قرمز منگوله دار (fez) یک کلاه کوتاه و مخروطی شکل بوده که به طور سنتی توسط مردان ترکیه استفاده می شده است، البته که امروزه دیگر کمتر آن را مشاهده خواهید کرد. استفاده از این کلاه در سال ۱۹۲۵ توسط دولت ممنوع گردید.
  5. ترکیه بزرگترین تولیدکننده فندق در جهان می باشد. این کشور بیش از ۸۰ درصد فندق جهان را تامین می نماید.

حقایقی از ترکیه در مورد مرکزیت روم شرقی

  1. اکثر ترک ها تا سال ۱۹۳۴ نام خانوادگی نداشته و پس از آن قانونی برای اجباری شدن آن اجرا گردید. نامهای خانوادگی رایج در ترکیه شامل Yılmaz به معنی هرگز از دست ندهید، Kaya به معنی سنگ، Demir به معنی آهن، Şahin به معنی شاهین و Çelik به معنی فلز می باشد.
  2. ترکیه محل تولد چندین شخصیت تاریخی می باشد. هومر، سنت پائول، شاه میداس، گالن و پزشکان و جراحان و فیلسوفان بزرگ در امپراتوری روم از جمله آن ها می باشند. علاوه بر این هرودوت، پدر تاریخ نیز در ترکیه متولد شده است.
  3. آسکلپیون (Asklepion) در پرگاموم ترکیه یکی از اولین کلینیک های خدمات سلامتی در جهان بوده است.
  4. تونل استانبول دومین راه آهن زیرزمینی در جهان پس از مترو لندن و قدیمی ترین و در قاره اروپا می باشد. این راه آهن فعالیت خود را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرده است.
  5. یکی از اولین تمدن های جهان هیتیت ها (Hittites) بوده در حدود ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد در ترکیه زندگی می کرده اند. آن ها از جمله اولین کسانی بودند که با آهن کار کرده و از سیستم های نوشتن استفاده می کرده اند.
  6. شهر افسانه ای تروی و افسانه های اسب تروا، آشیل و هلن در سواحل دریای اژه در ترکیه واقع شده است.
  7. ترکیه بیش از هر کشور دیگر مسجد دارد. تعداد مسجدهای موجود در ترکیه ۸۲۶۹۳ عدد به طور دقیق می باشد.
  8. کنستانتینوپول (Constantinople) که قبلا به عنوان بیزانس شناخته می شد، در قرن بیستم به استانبول تغییر نام پیدا کرد. این شهر پایتخت امپراتوری روم بوده و برای مدت کوتاهی تحت حکومت کنستانتین قرار داشته است.


  • الهه موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی