دنیای نینا

۲۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

سفرهای طبیعت گردی

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۵۷ ب.ظ

یکی از بهترین مناطق توریستی که باب میل و پسند همه ی ایرانیان در اقصی نقاط کشور نیز هست، استان های گیلان و مازندران است که در اصطلاح ما ایرانی ها در هنگام مسافرت کاملا با هم یکی شده و آن را به عنوان شمال می شناسیم و سریع برای هر مناسبتی به سمتش روانه می شویم. اما بهترین مناطق شمال برای مسافرت کدام مناطق هستند؟ در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به اتفاق هم بررسی کنیم که بهترین مناطق برای مسافرت و اقامت در شمال کجا هستند. با این حال، شمال تنها در این دو استان خلاصه نمی شود. در استان هایی مانند گلستان و البرز نیز می توانید به سراغ طبیعت ها و جنگل هایی بسیار زیبا بروید. مکان هایی که برای طبیعت دوستان و سفرهای طبیعت گردی می تواند مقصدی عالی با ویژگی های منحصر به فرد باشد. در ادامه شما را با بهترین مناطق شمال ایران برای سفر آشنا می کنیم.

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.
  • مسیر دسترسی: بهترین مسیر، مسیر بهشهر است که بایستی از این شهر و از بهشت فاطمه و علی تپه بگذرید. منطقه ای به نام پاسند را رد کنید و در نهایت وارد جاده ۱۸ کیلومتری پاسند شوید. این جاده ماسه ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.

فریدون کنار

از شهرهای کناره ساحل خزر است که در میان شهرهای آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار گرفته است. این شهر هم از جمله شهرهای مازندران است که در میان بهترین مناطق شمال کشور نامش را خواهید شنید. این شهر با ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتری که دارد از قدیم الایام مکانی برای تفریح بوده و هم اکنون به خاطر محیط زیست درنای مشهور سیبری به نام امید مشهورتر شده است. منطقه های تاریخی و قدیمی شهر به نام های دامگاه پرندگان ازباران و سوته پل دیدن دارند. زمین های شالیزاری منطقه به همراه بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان و پارک های جنگلی مانند زاهدکلا و سوته از دیدنی های فریدون کنار هستند.

جدای از مناطق دیدنی شهر، تالاب فریدون کنار ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و همه ساله میزبان پرندگان مهاجر مختلفی است. این تالاب با قوهای وحشی زیباتر از همیشه می شود.

  • مسیر دسترسی: جاده فیرزوکوه به سمت آمل را طی نمایید. از سمت جاده محمود آباد ورودی بیشه کلا بروید تا در نهایت به فریدون کنار برسید.

آلاشت

از طبیعت هایی است که شما را وارد رویا می کند. منطقه ای کوهستانی، سرسبز در فصل های گرم سال و برفی در فصل های سرد سال بوده که در منطقه سوادکوه مازندران قرار گرفته است. خود کلمه آلاشت به معنی آشیانه عقاب بوده که به دلیل بلندی این منطقه به آن گفته می شود. روستای آلاشت هم یکی از زیباترین روستاهای شمالی ایران بوده که گردشگرانی که از آن دیدن کرده اند قطعا نام آن را در میان بهترین مناطق شمال قرار گرفته اند. از مکان های دیدنی این منطقه، رصدخانه آن است. آبشارها و غارهای جذابی مانند سرخ غار نیز در نزدیکی این جاذبه وجود دارند. اگر به آلاشت سفر کردید از محله های مختلف آن حتما دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: مسیر آلاشت از سمت تهران از جاده فیروزکوه می گذرد. بعد از شهر پل سفید دو راهی آلاشت را وارد شوید. جاده سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از طی کردن ۳۷ کیلومتر (۴۵ دقیقه رانندگی) به آلاشت برسید.

عباس آباد

یکی از شهرستان های مازندران و بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده که به تنوع منطقه گردشگری بسیاری دارد. در این شهر می مانید که به دیدن کدام یک از جاذبه ها بروید. مسیر جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جذاب ترین جاده های ایران است. اگر به مناطق جنگلی و ییلاقی علاقه دارید، به پارک ملی خشکه داران یا جنگل مازیچال عباس آباد یا غار دهچال در میان جنگل دهچال بروید.

با این وجود، بیشتر گردشگران ایرانی عباس آباد را به خاطر دریاچه مشهورش می شناسند. دریاچه ای که در میانه آن، یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه به زیر آب ها رفته و گاهی از آب بیرون می آید. باغ کنار دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • مسیر دسترسی: از سمت تهران به جاده هراز و جاده آمل بروید. مسیر جاده بابل، قائم شهر، ساری و بهشهر را در پیش بگیرید. نرسیده به بهشهر وارد بلوار هاشمی نژاد و سپس بلوار امام رضا شده و در نهایت وارد جاده عباس آباد شوید. برای رسیدن به دریاچه هم بایستی در همین جاده رستوران قصر را رد نموده که به خروجی جاده در سمت راست به سمت دریاچه عباس آباد برسید.

جنگل های دالخانی

یکی از جنگل های زیبای نزدیک رامسر، جنگل های دالخانی هستند که می توانید به دیدن آن بروید. این جنگل ها نزدیک به منطقه گردشگری دیگری به نام جواهر ده بوده و بایستی مسیر این منطقه را پیش بگیرید. اگر به سمت جواهر ده می روید، پیشنهاد می دهیم که حتما مدتی را در میان این جنگل های آرام بنشینید و حتی یوگا کار کنید. مکان دقیق تر این جنگل که به راحتی می توانید از مردم محلی بپرسید، قبل از جنت رودبار بوده که البته جدای از رودبار قصران و رودبار منجیل است. زیبایی این جنگل به حدی است که می توانید برنامه یک گردش یک روزه برای آن را بچینید.

  • مسیر دسترسی: به سمت استان مازندران و شهر رامسر حرکت کنید. وارد جاده تنکابن شده و بعد از ۷ کیلومتر به سه راهی جنت رودبار بروید. در مسیر جنت رودبار و پس از طی ۲۳ کیلومتر به جنگل های دالخانی خواهید رسید.

شهر نور و جاذبه های اطرافش

شهر نور یا سولده قدیم یکی از شناخته شده ترین و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر است و خانواده ها و جوانان در تمام طول سال، به سمت این شهر رهسپار می شوند. این شهر ساحلی در کنار دریای خزر قرار گرفته و در اطرافش منطقه های گردشگری بسیاری دارد. جدای از ساحل آن که معروف بوده، در سمت جاده شهر نور به چمستان با پارک جنگلی کپشل روبرو خواهید بود.

همچنین اگر کمی به درون جنگل پیشروی کنید، می توانید دریاچه الیمالات و آبشار آب پری را هم ببینید. آبشار آب پری در ۵ کیلومتری شهر نور است. دریاچه الیمالات هم تا نور حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. آبشار سیسنگان، حرام او و ونوش به همراه روستای یوش با خانه زیبای نیمایوشیج از دیگر مناطق توریستی اطراف شهر نور هستند.

در کنار شهر هم کاخ تمیشان و پارک جنگلی نور را برای بازدید انتخاب کنید.

  • مسیر دسترسی: از تهران می توانید مسیر جاده چالوس و در نهایت شهر نور را پیش بگیرید. از سمت جاده هراز و در نهایت پس از گذشتن از آمل هم می توان به نور رسید.

دریاچه الیمالات

اگر به دنبال دریاچه ای می گردید که در کنار آن نشسته و یا به پیک نیک بروید، دریاچه الیمالات در شمال را پیشنهاد می دهیم. دریاچه ای که نه تنها می توانید در زمان های مشخصی که پر آب شده، در آن قایق رانی کنید، بلکه سکون و حرکت آرام آب دریاچه را با طبیعت سرسبز اطرافش مشاهده کنید. دسترسی به این دریاچه بسیار راحت بوده و تا جاده نور به چمستان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الیمالات به دلیل وجود سد الیمالات تشکیل شده و هم اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشورمان در نزدیکی شهر نور شده است.

مسیر دسترسی: به سمت شهر نور و سپس جاده مابین نور-چمستان حرکت کنید. در این جاده پس از طی ۸ کیلومتر وارد فرعی شوید که به سمت دریاچه الیمالات حرکت می کند.

روستای لاویج

از دیگر جاذبه های شهرستان نور که در مجله الی گشت به شما پیشنهاد می دهیم به دیدن آن بروید، روستای لاویج است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع بهاری که در اکثر روزهای گرم سال دارد و در میان دامنه های البرز قرار گرفته، گردشگران را به سمت خود جذب می کند. از جاذبه های اطراف این روستا می توان به آب گرم لاویج، آبشار معروف آن و طبیعت و چشم انداز زیبابش که گاهی با آب و هوای مه آلود جذاب تر می شود، نام برد. فاصله روستا تا چمستان حدود ۱۷ کیلومتر است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستا، به سمت نور رفته و سپس وارد جاده چمستان شوید. در جاده چمستان به نور مسیر آسفالته ای را به سمت جنوب این منطقه طی نموده که از جنگل های کشپل می گذرد.

مازیچال

مازیچال از منطقه‌ های ییلاقی شامل روستاهای دراسرا، سی بن و کاظم کلا بوده که از جاده‌ کلاردشت قابل دسترسی است. حدود یک ساعت باید به سمت مازیچال پیاده روی کنید تا به یکی از زیباترین ارتفاعات مازندران برسید. مسیر دسترسی به مازیچال، کمی نسبت به دیگر راه های دسترسی شمال کشور سخت تر بوده و سختی این مسیر برای افراد طبیعت گرد مناسب است اما ارزشش را دارد. در منطقه مازیچال و در ۱۷ کیلومتری کلاردشت یک زندگی به دور از تکنولوژی و کاملا سالم و روستایی را تجربه کنید. قسمت های پایین‌ تر از مازیچال، جنگلی اما ارتفاعات آن کوهستانی است. در بهار و تابستان، مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گله های گوسفند می‌شود. هر مسیر و منطقه ای برای یک چوپان و روستا مشخص شده است. می توانید دامدارانی را ببینید که از روستاهای عباس آباد تنکابن به این ارتفاعات آمده و گوسفندهای خود را به چرا می برند.

  • مسیر دسترسی: باید به سمت کلاردشت در نزدیکی چالوس بروید. بعد از  میدان بزرگ کلاردشت به سمت جاده ۲ عباس آباد و در نهایت کرد محله بروید. با راهنماهای محل به سمت ارتفاعات مازیچال و روستای آن حرکت کنید.
 قائم شهر

از جمله شهرهای دیدنی در شمال کشور و در استان مازندران، شهر قائم شهر است. گردشگران ایرانی برای تماشای بهترین مناطق شمال ایران، جاذبه های این شهر را انتخاب می کنند. اگر به قائم شهر رفتید، نه تنها از خود شهر دیدن کنید؛ بلکه به جاذبه های اطراف آن مانند منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس، سد زمزم، تپه باستانی گردکوه، جنگل کوتنا، چشمه آب معدنی هزارون، پارک جنگلی تلار و دریاچه گل پل هم بروید. این منطقه در ۲۰ کیلومتری ساری قرار گرفته است.

  • آدرس و مسیر دسترسی: از جاده هراز یا فیروزکوه از سمت تهران می توانید به این شهر بروید.

برنت

و باز هم روستایی شمالی که هر گردشگر و عاشق مناطق طبیعی و روستایی را به خود می کشاند. برنت که Bernet تلفظ می شود، در ارتفاعات سواد کوه و در دهستان خانقاه پی قرار گرفته است. این روستا مدت بسیار طولانی بوده که تشکیل شده و شما را با بقایای تمدنی قدیمی آن هم روی ارتفاعات و مراتع سر سبز شمال و رشته کوه البرزر روبرو می کند. رودخانه اسبه او در نزدیکی آن قرار گرفته و تماشای بقایای بناهای تاریخی مانند کوشک اردشیر بابکان، حمام و عمارت علی محمد خان نیز در مسیر جاده خطیر کوه را از دست ندهید.

  • مسیر دسترسی: با دیدن تابلوی روستا، به سمت فرعی راست جاده بپیچید. جاده باریک و رویایی آن را ادامه داده تا به دوراهی روستا برسید. روستای ییلاقی برنت را پس از گذر از جاده خاکی به طول ۸ کیلومتر خواهید دید.

گرسماسر

کوهی سرسبز در شمال با نام کوه سماموس وجود دارد که در دامنه های شرقی آن روستایی به نام گرسماسر قرار گرفته است. در سمت دیگر این کوه و در دامنه های ناحیه شمال غربی آن، روستای معروف جواهر ده واقع شده است. اگر به این منطقه سفر کردید، به دیدن جاذبه های آن مانند چشمه‏‌های آب معدنی امیرخانی، راد کنار، رستم‏ سر، پولاد، چهار پیچ و گرسماسر و نیز به تفرجگاه زیبای لپاسر حتما بروید.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به گرسمسار، باید از جاده ی تنکابن به سمت رامسر و در نهایت وارد جاده هریس شوید. حدودا ۲ ساعت که رانندگی کنید به جنگل های دالخانی خواهید رسید و پس از گذشتن از آن، به منطقه ییلاقی گرسمسار  می رسید.

جواهر ده

جواهری در بالای ارتفاعات کوه و ابرها که نه تنها روستایی ییلاقی و فصلی است بلکه به زیبایی معماری روستایی شمال کشور در ارتفاعات را نشان می دهد. روایت های مختلفی برای دلیل نامگذاری روستا بیان شده است. مثلا می گویند نام یکی از زنان روستا جواهر بوده یا عده ای می گویند که در این روستا، گنج های بسیاری پنهان شده است. بعضی نیز می گویند که احتمالا نام اول روستا جورده بوده که به معنی روستای بالا دست است که به مرور زمان به جواهر ده تغییر نموده است.

  • مسیر دسترسی: ٢٧ کیلومتر بعد از شهر رامسر  و در پیچ جاده فرعی و کوهستانی باید وارد شوید. مسیری را به سمت ناحیه مرتفع ۲ هزار متری پیش بگیرید تا در دامنه‌های البرز به جواهر ده برسید.

فیلبند

فیلبند را دیگر تمام طبیعت دوستان می شناسند، رفته اند، عکس های آن را دیده اند یا اینکه حداقل نام آن را شنیده اند. این منطقه با طبیعت بی نظیر و منظره ای که پیش روی گردشگران می گذارد، توانسته به یکی از قطب های گردشگری و بهترین مناطق شمال ایران تبدیل شود.

  • مسیر دسترسی: از تهران تا فیلبند تنها ۱۸۶‌ کیلومتر راه است که از نظر زمانی حدود سه ساعت و نیم طول می کشد. اگر می خواهید از تهران به فیلبند بروید، وارد جاده هراز شوید. بعد از رودهن، آبعلی و تقریبا ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده وجود دارد که به سنگچال می‌رسد. بعد از روستای سنگچال به ارتفاعات فیلبند می رسید.

مسیر ته جن به سلیمان تنگه

از جاذبه های طبیعت گردی و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر، مسیر ته جن به سلیمان تنگه است. ترکیب شالیزار ها و رودخانه ی پر آب از تجن با جنگل‌های بکر و دهکده‌های زیبا و دره‌ها و جاده‌های مرتفع مسیری است که شما را به سلیمان تنگه می رساند، فوق العاده دیدنی و فرح بخش است. سلیمان تنگه برای ماهی گیری بسیار مناسب است. در این منطقه می توانید ماهی هایی همچون زرد پر، کپور، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل آلای رنگین کمان صید کنید. برای رسیدن به سلیمان تنگه از ساری باید ابتدا باید به سمت دودانگه حرکت کنید. از ساری تا دودانگه، در حدود ۴۰ کیلومتر راه در پیش است.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به این مسیر باید جاده فیروزکوه را به سمت آمل طی کنید. نرسیده به پل سفید و نبش پمپ بنزین، جاده‌ای فرعی وجود دارد که شما را مستقیماً به مقصد اصلی‌ خواهد رساند.


  • الهه موسوی

مسیر ته جن به سلیمان تنگه

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۲۸ ب.ظ

یکی از بهترین مناطق توریستی که باب میل و پسند همه ی ایرانیان در اقصی نقاط کشور نیز هست، استان های گیلان و مازندران است که در اصطلاح ما ایرانی ها در هنگام مسافرت کاملا با هم یکی شده و آن را به عنوان شمال می شناسیم و سریع برای هر مناسبتی به سمتش روانه می شویم. اما بهترین مناطق شمال برای مسافرت کدام مناطق هستند؟ در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به اتفاق هم بررسی کنیم که بهترین مناطق برای مسافرت و اقامت در شمال کجا هستند. با این حال، شمال تنها در این دو استان خلاصه نمی شود. در استان هایی مانند گلستان و البرز نیز می توانید به سراغ طبیعت ها و جنگل هایی بسیار زیبا بروید. مکان هایی که برای طبیعت دوستان و سفرهای طبیعت گردی می تواند مقصدی عالی با ویژگی های منحصر به فرد باشد. در ادامه شما را با بهترین مناطق شمال ایران برای سفر آشنا می کنیم.

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.
  • مسیر دسترسی: بهترین مسیر، مسیر بهشهر است که بایستی از این شهر و از بهشت فاطمه و علی تپه بگذرید. منطقه ای به نام پاسند را رد کنید و در نهایت وارد جاده ۱۸ کیلومتری پاسند شوید. این جاده ماسه ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.

فریدون کنار

از شهرهای کناره ساحل خزر است که در میان شهرهای آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار گرفته است. این شهر هم از جمله شهرهای مازندران است که در میان بهترین مناطق شمال کشور نامش را خواهید شنید. این شهر با ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتری که دارد از قدیم الایام مکانی برای تفریح بوده و هم اکنون به خاطر محیط زیست درنای مشهور سیبری به نام امید مشهورتر شده است. منطقه های تاریخی و قدیمی شهر به نام های دامگاه پرندگان ازباران و سوته پل دیدن دارند. زمین های شالیزاری منطقه به همراه بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان و پارک های جنگلی مانند زاهدکلا و سوته از دیدنی های فریدون کنار هستند.

جدای از مناطق دیدنی شهر، تالاب فریدون کنار ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و همه ساله میزبان پرندگان مهاجر مختلفی است. این تالاب با قوهای وحشی زیباتر از همیشه می شود.

  • مسیر دسترسی: جاده فیرزوکوه به سمت آمل را طی نمایید. از سمت جاده محمود آباد ورودی بیشه کلا بروید تا در نهایت به فریدون کنار برسید.

آلاشت

از طبیعت هایی است که شما را وارد رویا می کند. منطقه ای کوهستانی، سرسبز در فصل های گرم سال و برفی در فصل های سرد سال بوده که در منطقه سوادکوه مازندران قرار گرفته است. خود کلمه آلاشت به معنی آشیانه عقاب بوده که به دلیل بلندی این منطقه به آن گفته می شود. روستای آلاشت هم یکی از زیباترین روستاهای شمالی ایران بوده که گردشگرانی که از آن دیدن کرده اند قطعا نام آن را در میان بهترین مناطق شمال قرار گرفته اند. از مکان های دیدنی این منطقه، رصدخانه آن است. آبشارها و غارهای جذابی مانند سرخ غار نیز در نزدیکی این جاذبه وجود دارند. اگر به آلاشت سفر کردید از محله های مختلف آن حتما دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: مسیر آلاشت از سمت تهران از جاده فیروزکوه می گذرد. بعد از شهر پل سفید دو راهی آلاشت را وارد شوید. جاده سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از طی کردن ۳۷ کیلومتر (۴۵ دقیقه رانندگی) به آلاشت برسید.

عباس آباد

یکی از شهرستان های مازندران و بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده که به تنوع منطقه گردشگری بسیاری دارد. در این شهر می مانید که به دیدن کدام یک از جاذبه ها بروید. مسیر جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جذاب ترین جاده های ایران است. اگر به مناطق جنگلی و ییلاقی علاقه دارید، به پارک ملی خشکه داران یا جنگل مازیچال عباس آباد یا غار دهچال در میان جنگل دهچال بروید.

با این وجود، بیشتر گردشگران ایرانی عباس آباد را به خاطر دریاچه مشهورش می شناسند. دریاچه ای که در میانه آن، یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه به زیر آب ها رفته و گاهی از آب بیرون می آید. باغ کنار دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • مسیر دسترسی: از سمت تهران به جاده هراز و جاده آمل بروید. مسیر جاده بابل، قائم شهر، ساری و بهشهر را در پیش بگیرید. نرسیده به بهشهر وارد بلوار هاشمی نژاد و سپس بلوار امام رضا شده و در نهایت وارد جاده عباس آباد شوید. برای رسیدن به دریاچه هم بایستی در همین جاده رستوران قصر را رد نموده که به خروجی جاده در سمت راست به سمت دریاچه عباس آباد برسید.

جنگل های دالخانی

یکی از جنگل های زیبای نزدیک رامسر، جنگل های دالخانی هستند که می توانید به دیدن آن بروید. این جنگل ها نزدیک به منطقه گردشگری دیگری به نام جواهر ده بوده و بایستی مسیر این منطقه را پیش بگیرید. اگر به سمت جواهر ده می روید، پیشنهاد می دهیم که حتما مدتی را در میان این جنگل های آرام بنشینید و حتی یوگا کار کنید. مکان دقیق تر این جنگل که به راحتی می توانید از مردم محلی بپرسید، قبل از جنت رودبار بوده که البته جدای از رودبار قصران و رودبار منجیل است. زیبایی این جنگل به حدی است که می توانید برنامه یک گردش یک روزه برای آن را بچینید.

  • مسیر دسترسی: به سمت استان مازندران و شهر رامسر حرکت کنید. وارد جاده تنکابن شده و بعد از ۷ کیلومتر به سه راهی جنت رودبار بروید. در مسیر جنت رودبار و پس از طی ۲۳ کیلومتر به جنگل های دالخانی خواهید رسید.

شهر نور و جاذبه های اطرافش

شهر نور یا سولده قدیم یکی از شناخته شده ترین و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر است و خانواده ها و جوانان در تمام طول سال، به سمت این شهر رهسپار می شوند. این شهر ساحلی در کنار دریای خزر قرار گرفته و در اطرافش منطقه های گردشگری بسیاری دارد. جدای از ساحل آن که معروف بوده، در سمت جاده شهر نور به چمستان با پارک جنگلی کپشل روبرو خواهید بود.

همچنین اگر کمی به درون جنگل پیشروی کنید، می توانید دریاچه الیمالات و آبشار آب پری را هم ببینید. آبشار آب پری در ۵ کیلومتری شهر نور است. دریاچه الیمالات هم تا نور حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. آبشار سیسنگان، حرام او و ونوش به همراه روستای یوش با خانه زیبای نیمایوشیج از دیگر مناطق توریستی اطراف شهر نور هستند.

در کنار شهر هم کاخ تمیشان و پارک جنگلی نور را برای بازدید انتخاب کنید.

  • مسیر دسترسی: از تهران می توانید مسیر جاده چالوس و در نهایت شهر نور را پیش بگیرید. از سمت جاده هراز و در نهایت پس از گذشتن از آمل هم می توان به نور رسید.

دریاچه الیمالات

اگر به دنبال دریاچه ای می گردید که در کنار آن نشسته و یا به پیک نیک بروید، دریاچه الیمالات در شمال را پیشنهاد می دهیم. دریاچه ای که نه تنها می توانید در زمان های مشخصی که پر آب شده، در آن قایق رانی کنید، بلکه سکون و حرکت آرام آب دریاچه را با طبیعت سرسبز اطرافش مشاهده کنید. دسترسی به این دریاچه بسیار راحت بوده و تا جاده نور به چمستان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الیمالات به دلیل وجود سد الیمالات تشکیل شده و هم اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشورمان در نزدیکی شهر نور شده است.

مسیر دسترسی: به سمت شهر نور و سپس جاده مابین نور-چمستان حرکت کنید. در این جاده پس از طی ۸ کیلومتر وارد فرعی شوید که به سمت دریاچه الیمالات حرکت می کند.

روستای لاویج

از دیگر جاذبه های شهرستان نور که در مجله الی گشت به شما پیشنهاد می دهیم به دیدن آن بروید، روستای لاویج است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع بهاری که در اکثر روزهای گرم سال دارد و در میان دامنه های البرز قرار گرفته، گردشگران را به سمت خود جذب می کند. از جاذبه های اطراف این روستا می توان به آب گرم لاویج، آبشار معروف آن و طبیعت و چشم انداز زیبابش که گاهی با آب و هوای مه آلود جذاب تر می شود، نام برد. فاصله روستا تا چمستان حدود ۱۷ کیلومتر است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستا، به سمت نور رفته و سپس وارد جاده چمستان شوید. در جاده چمستان به نور مسیر آسفالته ای را به سمت جنوب این منطقه طی نموده که از جنگل های کشپل می گذرد.

مازیچال

مازیچال از منطقه‌ های ییلاقی شامل روستاهای دراسرا، سی بن و کاظم کلا بوده که از جاده‌ کلاردشت قابل دسترسی است. حدود یک ساعت باید به سمت مازیچال پیاده روی کنید تا به یکی از زیباترین ارتفاعات مازندران برسید. مسیر دسترسی به مازیچال، کمی نسبت به دیگر راه های دسترسی شمال کشور سخت تر بوده و سختی این مسیر برای افراد طبیعت گرد مناسب است اما ارزشش را دارد. در منطقه مازیچال و در ۱۷ کیلومتری کلاردشت یک زندگی به دور از تکنولوژی و کاملا سالم و روستایی را تجربه کنید. قسمت های پایین‌ تر از مازیچال، جنگلی اما ارتفاعات آن کوهستانی است. در بهار و تابستان، مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گله های گوسفند می‌شود. هر مسیر و منطقه ای برای یک چوپان و روستا مشخص شده است. می توانید دامدارانی را ببینید که از روستاهای عباس آباد تنکابن به این ارتفاعات آمده و گوسفندهای خود را به چرا می برند.

  • مسیر دسترسی: باید به سمت کلاردشت در نزدیکی چالوس بروید. بعد از  میدان بزرگ کلاردشت به سمت جاده ۲ عباس آباد و در نهایت کرد محله بروید. با راهنماهای محل به سمت ارتفاعات مازیچال و روستای آن حرکت کنید.
 قائم شهر

از جمله شهرهای دیدنی در شمال کشور و در استان مازندران، شهر قائم شهر است. گردشگران ایرانی برای تماشای بهترین مناطق شمال ایران، جاذبه های این شهر را انتخاب می کنند. اگر به قائم شهر رفتید، نه تنها از خود شهر دیدن کنید؛ بلکه به جاذبه های اطراف آن مانند منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس، سد زمزم، تپه باستانی گردکوه، جنگل کوتنا، چشمه آب معدنی هزارون، پارک جنگلی تلار و دریاچه گل پل هم بروید. این منطقه در ۲۰ کیلومتری ساری قرار گرفته است.

  • آدرس و مسیر دسترسی: از جاده هراز یا فیروزکوه از سمت تهران می توانید به این شهر بروید.

برنت

و باز هم روستایی شمالی که هر گردشگر و عاشق مناطق طبیعی و روستایی را به خود می کشاند. برنت که Bernet تلفظ می شود، در ارتفاعات سواد کوه و در دهستان خانقاه پی قرار گرفته است. این روستا مدت بسیار طولانی بوده که تشکیل شده و شما را با بقایای تمدنی قدیمی آن هم روی ارتفاعات و مراتع سر سبز شمال و رشته کوه البرزر روبرو می کند. رودخانه اسبه او در نزدیکی آن قرار گرفته و تماشای بقایای بناهای تاریخی مانند کوشک اردشیر بابکان، حمام و عمارت علی محمد خان نیز در مسیر جاده خطیر کوه را از دست ندهید.

  • مسیر دسترسی: با دیدن تابلوی روستا، به سمت فرعی راست جاده بپیچید. جاده باریک و رویایی آن را ادامه داده تا به دوراهی روستا برسید. روستای ییلاقی برنت را پس از گذر از جاده خاکی به طول ۸ کیلومتر خواهید دید.

گرسماسر

کوهی سرسبز در شمال با نام کوه سماموس وجود دارد که در دامنه های شرقی آن روستایی به نام گرسماسر قرار گرفته است. در سمت دیگر این کوه و در دامنه های ناحیه شمال غربی آن، روستای معروف جواهر ده واقع شده است. اگر به این منطقه سفر کردید، به دیدن جاذبه های آن مانند چشمه‏‌های آب معدنی امیرخانی، راد کنار، رستم‏ سر، پولاد، چهار پیچ و گرسماسر و نیز به تفرجگاه زیبای لپاسر حتما بروید.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به گرسمسار، باید از جاده ی تنکابن به سمت رامسر و در نهایت وارد جاده هریس شوید. حدودا ۲ ساعت که رانندگی کنید به جنگل های دالخانی خواهید رسید و پس از گذشتن از آن، به منطقه ییلاقی گرسمسار  می رسید.

جواهر ده

جواهری در بالای ارتفاعات کوه و ابرها که نه تنها روستایی ییلاقی و فصلی است بلکه به زیبایی معماری روستایی شمال کشور در ارتفاعات را نشان می دهد. روایت های مختلفی برای دلیل نامگذاری روستا بیان شده است. مثلا می گویند نام یکی از زنان روستا جواهر بوده یا عده ای می گویند که در این روستا، گنج های بسیاری پنهان شده است. بعضی نیز می گویند که احتمالا نام اول روستا جورده بوده که به معنی روستای بالا دست است که به مرور زمان به جواهر ده تغییر نموده است.

  • مسیر دسترسی: ٢٧ کیلومتر بعد از شهر رامسر  و در پیچ جاده فرعی و کوهستانی باید وارد شوید. مسیری را به سمت ناحیه مرتفع ۲ هزار متری پیش بگیرید تا در دامنه‌های البرز به جواهر ده برسید.

فیلبند

فیلبند را دیگر تمام طبیعت دوستان می شناسند، رفته اند، عکس های آن را دیده اند یا اینکه حداقل نام آن را شنیده اند. این منطقه با طبیعت بی نظیر و منظره ای که پیش روی گردشگران می گذارد، توانسته به یکی از قطب های گردشگری و بهترین مناطق شمال ایران تبدیل شود.

  • مسیر دسترسی: از تهران تا فیلبند تنها ۱۸۶‌ کیلومتر راه است که از نظر زمانی حدود سه ساعت و نیم طول می کشد. اگر می خواهید از تهران به فیلبند بروید، وارد جاده هراز شوید. بعد از رودهن، آبعلی و تقریبا ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده وجود دارد که به سنگچال می‌رسد. بعد از روستای سنگچال به ارتفاعات فیلبند می رسید.

مسیر ته جن به سلیمان تنگه

از جاذبه های طبیعت گردی و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر، مسیر ته جن به سلیمان تنگه است. ترکیب شالیزار ها و رودخانه ی پر آب از تجن با جنگل‌های بکر و دهکده‌های زیبا و دره‌ها و جاده‌های مرتفع مسیری است که شما را به سلیمان تنگه می رساند، فوق العاده دیدنی و فرح بخش است. سلیمان تنگه برای ماهی گیری بسیار مناسب است. در این منطقه می توانید ماهی هایی همچون زرد پر، کپور، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل آلای رنگین کمان صید کنید. برای رسیدن به سلیمان تنگه از ساری باید ابتدا باید به سمت دودانگه حرکت کنید. از ساری تا دودانگه، در حدود ۴۰ کیلومتر راه در پیش است.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به این مسیر باید جاده فیروزکوه را به سمت آمل طی کنید. نرسیده به پل سفید و نبش پمپ بنزین، جاده‌ای فرعی وجود دارد که شما را مستقیماً به مقصد اصلی‌ خواهد رساند.


  • الهه موسوی

موزه اسرار شکلات - فرانسه

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷ ق.ظ
شکلات یکی از مهمترین دستاورد‌های بشر است البته این فقط یک نقل قول از روی خوش اشتهایی نیست بلکه به شهادت دانشمندان این ماده مغذی نشاط بخش و ضد سرطان است. کشور‌های اروپایی گرچه سرآمد دیگر کشور‌ها در این صنعت هستند، اما کشور‌های دیگری، چون مالزی سنگاپور و ترکیه نیز سعی کرده اند در این صنعت جهانی جایی برای خود باز کنند.
البته این هم جالب است که با سفر به کشوری جدید از موزه‌ای بازدید کنید که پر از شکلات‌های ویژه و مسائل جذاب مربوط به تاریخچه مشترک شکلات با آن کشور است؛ مثلا این‌که در فرانسه بفهمید ناپلئون از چه شکلاتی خوشش می‌آمده و حتی پوست شکلات‌هایی که او می‌خورده را از نزدیک ببینید و یا در آلمان با شکلات‌های محبوب هیتلر آشنا شوید.

موزه اسرار شکلات - فرانسه
اصلا اسم موزه کافی است تا خیلی از کسانی که به شکلات علاقه‌مندند، برای بازدید از موزه کنجکاو شوند، واقعا هم حضور در این موزه برخی اسرار در باره شکلات را به شما یاد می‌دهد که قطعا پیش از این درباره آن خبر نداشتید.
این موزه یک سالن تئاتر و یک چایخانه هم دارد. در فروشگاه آن پاستای شکلاتی، چند نوع نوشیدنی شکلاتی و مجسمه‌های تزئینی شکلاتی به بازدیدکننده‌ها عرضه می‌شود. موزه اسرار شکلات در زیبایی بی‌نظیر است و به خوبی فرهنگ غنی مردم فرانسه و علاقه‌شان به شکلات را نشان می‌دهد.
دنیای شگفت‌انگیز شکلات - کانادا
این موزه- کارخانه در ویکتوریای کانادا قرار دارد. این کارخانه شکلات مجموعه‌ای دیدنی از شکلات را تولید می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد که از این شهر شکلاتی زیبا دیدن کنند. شما با سفر به این منطقه و بازدید از دنیای شگفت‌انگیز شکلات تا حدود زیادی یاد فیلم‌ها و کارتون‌های هالیوودی مثل "چارلی و کارخانه شکلات” می‌افتید.

موزه «داستان شکلات» - بلژیک
اصولا شکلات از خوردنی‌های خوشمزه‌ای است که پیوند عجیبی با داستان و افسانه دارد. داستان‌هایی که شکلات یکی از عناصر مهم آن‌ها باشد، کم نیست و از طرفی در خیلی از فیلم‌ها و داستان‌ها شکلات نقشی کلیدی دارد. شاید به این دلیل باشد که طعم شکلات همه ما را به دوران کودکی می‌برد وبرای لحظاتی از دنیای پر استرس موجود جدا می‌کند.
انتخاب نام "داستان شکلات” شاید به همین دلیل باشد. این موزه زیبایی تاریخچه شکلات را برای بازدیدکنندگان تعریف می‌کند؛ بخشی از این موزه به فایده‌های خوردن شکلات اختصاص دارد و بخشی از آن هم مجموعه‌ای از شکلات‌هاست که برای احترام به اعضای خانواده سلطنتی بلژیک طراحی و تولید شده است.

«موزه شکلات» - بارسلونای اسپانیا
این روز‌ها تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا آنقدر خوب کار می‌کند که با شنیدن نام "بارسلونا” همه یاد این تیم می‌افتند. اما بارسلونا به چیز‌های دیگری هم شهره است و یکی از این چیز‌ها موزه شکلات ویژه این منطقه است.
این موزه به‌خاطر مجسمه‌های شکلاتی بی نظیر در دنیا منحصر به فرد است؛ همه مجسمه‌های شکلاتی این موزه بسیار واقعی به نظر می‌آیند. این مجسمه‌ها به شکل‌های مختلف، از آثار مهم مذهبی گرفته تا شخصیت‌های کارتونی عجیب و غریب طراحی شده است. می‌توان گفت در این موزه خلاقیت مردم اسپانیا خودش را به شکل شکلات نشان داده است. تماشای موزه بارسلونا از مسائلی است که برای عاشقان شکلات واجب به نظر می‌رسد.

«موزه شکلات» - سنت‌استفان، کانادا
به نظرمی‌رسد کانادایی‌ها هرچند درزمینه تولید شکلات نام چندانی برای خود دست وپا نکرده‌اند، ولی آنقدر مصرف‌کننده‌های حرفه‌ای شکلات هستند که به یک موزه در این رابطه بسنده نکرده‌اند و دو موزه کانادایی در فهرست برترین‌ها ما قرار گرفته است! تفاوت این موزه با "دنیای شگفت‌انگیز شکلات” که پیشتر برایتان معرفی کردیم، این است که این موزه در احترام به «گنونگ براس» ساخته شده است. براس تولیدکننده آب‌نبات در آن نواحی بوده و نوآوری او در تولید جعبه شکلات‌های قلبی شکل توانسته است شهرت و احترام زیادی برایش به ارمغان بیاورد. جعبه‌های براس هنوز در موزه شکلات موجود است.
موزه «داستان شکلات» در پراگ، جمهوری چک
اگر هنوز فکر می‌کنید جمهوری چک چرا در میان دارندگان موزه شکلات جهان جا گرفته؟ معلوم است که هنوز از علاقه ویژه مردم این کشور به شکلات چندان باخبر نیستید.
چکی‌ها از مردمانی هستند که می‌شود از آن‌ها به عنوان مصرف کنندگان حرفه‌ای شکلات در دنیا نام برد. البته صنعت بسته‌بندی شکلات و آب نبات هم در این کشور شناخته شده است و از کشور‌های مطرح اروپا در این زمینه شناخته می‌شود.
این موزه با داشتن مجموعه‌ای کم‌نظیر از کاغذ‌های بسته‌بندی شکلات و تصاویری از نحوه تولید شکلات خاطره‌ای به یادماندنی را در ذهن افراد بازدید کننده به جا می‌گذارد.
«موزه آب‌نبات آمریکا» - پنسیلوانیا
این موزه که بیش از ۳۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، برای بازدید عموم آزاد و رایگان است. به‌طور کلی آمریکایی‌ها علاقه زیادی به آب‌نبات دارند و به جز کودکان آمریکایی، بزرگ‌تر‌ها هم انواع آب‌نبات را یا در کمد‌های آشپزخانه یا در دیگر قسمت‌های خانه در دسترس می‌گذارند تا بخشی از روزشان را با خوردن این خوردنی شیرین، شیرین کنند! شاید به همین دلیل است که آمریکایی‌ها به‌جای موزه شکلات، موزه آب‌نبات دارند تا در این زمینه هم اختلافشان را با بخش‌های دیگر دنیا به رخ بکشانند.

«موزه شکلات» - کره‌جنوبی

برای خیلی‌ها جالب است که در میان کشور‌های آسیایی، شکلات تا این حد در بین مردم کره‌جنوبی خوراکی محبوبی باشد. شکلات برای کره‌ای‌ها آنقدر مهم بوده که به خاطرش دست به ساخت موزه بزنند و البته از این راه به جذب گردشگر‌های بیشتری برای کشورشان بپردازند.
چشم‌بادامی‌های کره‌ای در این موزه به زیبایی و با جذابیت، زیبایی تاریخ شکلات را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کنند؛ فروشگاه شکلات، نمایشگاه شکلات و گالری هنری شکلاتی این موزه هم بسیار دیدنی است.
کره‌ای‌ها برای این‌که موزه‌شان جالب‌تر بشود، چند شکلات استثنایی را از شکلات‌سازان بزرگ دنیا خریده‌اند و شرق دور منتقل کرده اند تا حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

«موزه شکلات نستله» - مکزیک
شاید مهم‌ترین ویژگی موزه شکلات نستله معماری خاص و کم‌نظیر آن باشد؛ ساختمان این موزه به شکل بسیار نادر و کم‌نظیری ساخته شده است و این موزه از این نظر رکورددار است. به علاوه موزه نستله به دلیل طراحی مدرنش شهرتی جهانی دارد.
علاوه بر این ویژگی دیگر این موزه این است که حضور آن در مکزیک طبع گرم مردم این کشور را به ان الهام بخشیده است. موزه‌ای سرشار از رنگ‌های گرم که هر بازدیدکننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد؛ از همه جالب‌تر این‌که چند مدل خیلی نادر از شکلات‌های تولید شده در نقاط مختلف جهان در این موزه به نمایش درآمده است.


  • الهه موسوی

مهم‌ترین ویژگی موزه شکلات

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲ ب.ظ
شکلات یکی از مهمترین دستاورد‌های بشر است البته این فقط یک نقل قول از روی خوش اشتهایی نیست بلکه به شهادت دانشمندان این ماده مغذی نشاط بخش و ضد سرطان است. کشور‌های اروپایی گرچه سرآمد دیگر کشور‌ها در این صنعت هستند، اما کشور‌های دیگری، چون مالزی سنگاپور و ترکیه نیز سعی کرده اند در این صنعت جهانی جایی برای خود باز کنند.
البته این هم جالب است که با سفر به کشوری جدید از موزه‌ای بازدید کنید که پر از شکلات‌های ویژه و مسائل جذاب مربوط به تاریخچه مشترک شکلات با آن کشور است؛ مثلا این‌که در فرانسه بفهمید ناپلئون از چه شکلاتی خوشش می‌آمده و حتی پوست شکلات‌هایی که او می‌خورده را از نزدیک ببینید و یا در آلمان با شکلات‌های محبوب هیتلر آشنا شوید.

موزه اسرار شکلات - فرانسه
اصلا اسم موزه کافی است تا خیلی از کسانی که به شکلات علاقه‌مندند، برای بازدید از موزه کنجکاو شوند، واقعا هم حضور در این موزه برخی اسرار در باره شکلات را به شما یاد می‌دهد که قطعا پیش از این درباره آن خبر نداشتید.
این موزه یک سالن تئاتر و یک چایخانه هم دارد. در فروشگاه آن پاستای شکلاتی، چند نوع نوشیدنی شکلاتی و مجسمه‌های تزئینی شکلاتی به بازدیدکننده‌ها عرضه می‌شود. موزه اسرار شکلات در زیبایی بی‌نظیر است و به خوبی فرهنگ غنی مردم فرانسه و علاقه‌شان به شکلات را نشان می‌دهد.
دنیای شگفت‌انگیز شکلات - کانادا
این موزه- کارخانه در ویکتوریای کانادا قرار دارد. این کارخانه شکلات مجموعه‌ای دیدنی از شکلات را تولید می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد که از این شهر شکلاتی زیبا دیدن کنند. شما با سفر به این منطقه و بازدید از دنیای شگفت‌انگیز شکلات تا حدود زیادی یاد فیلم‌ها و کارتون‌های هالیوودی مثل "چارلی و کارخانه شکلات” می‌افتید.

موزه «داستان شکلات» - بلژیک
اصولا شکلات از خوردنی‌های خوشمزه‌ای است که پیوند عجیبی با داستان و افسانه دارد. داستان‌هایی که شکلات یکی از عناصر مهم آن‌ها باشد، کم نیست و از طرفی در خیلی از فیلم‌ها و داستان‌ها شکلات نقشی کلیدی دارد. شاید به این دلیل باشد که طعم شکلات همه ما را به دوران کودکی می‌برد وبرای لحظاتی از دنیای پر استرس موجود جدا می‌کند.
انتخاب نام "داستان شکلات” شاید به همین دلیل باشد. این موزه زیبایی تاریخچه شکلات را برای بازدیدکنندگان تعریف می‌کند؛ بخشی از این موزه به فایده‌های خوردن شکلات اختصاص دارد و بخشی از آن هم مجموعه‌ای از شکلات‌هاست که برای احترام به اعضای خانواده سلطنتی بلژیک طراحی و تولید شده است.

«موزه شکلات» - بارسلونای اسپانیا
این روز‌ها تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا آنقدر خوب کار می‌کند که با شنیدن نام "بارسلونا” همه یاد این تیم می‌افتند. اما بارسلونا به چیز‌های دیگری هم شهره است و یکی از این چیز‌ها موزه شکلات ویژه این منطقه است.
این موزه به‌خاطر مجسمه‌های شکلاتی بی نظیر در دنیا منحصر به فرد است؛ همه مجسمه‌های شکلاتی این موزه بسیار واقعی به نظر می‌آیند. این مجسمه‌ها به شکل‌های مختلف، از آثار مهم مذهبی گرفته تا شخصیت‌های کارتونی عجیب و غریب طراحی شده است. می‌توان گفت در این موزه خلاقیت مردم اسپانیا خودش را به شکل شکلات نشان داده است. تماشای موزه بارسلونا از مسائلی است که برای عاشقان شکلات واجب به نظر می‌رسد.

«موزه شکلات» - سنت‌استفان، کانادا
به نظرمی‌رسد کانادایی‌ها هرچند درزمینه تولید شکلات نام چندانی برای خود دست وپا نکرده‌اند، ولی آنقدر مصرف‌کننده‌های حرفه‌ای شکلات هستند که به یک موزه در این رابطه بسنده نکرده‌اند و دو موزه کانادایی در فهرست برترین‌ها ما قرار گرفته است! تفاوت این موزه با "دنیای شگفت‌انگیز شکلات” که پیشتر برایتان معرفی کردیم، این است که این موزه در احترام به «گنونگ براس» ساخته شده است. براس تولیدکننده آب‌نبات در آن نواحی بوده و نوآوری او در تولید جعبه شکلات‌های قلبی شکل توانسته است شهرت و احترام زیادی برایش به ارمغان بیاورد. جعبه‌های براس هنوز در موزه شکلات موجود است.
موزه «داستان شکلات» در پراگ، جمهوری چک
اگر هنوز فکر می‌کنید جمهوری چک چرا در میان دارندگان موزه شکلات جهان جا گرفته؟ معلوم است که هنوز از علاقه ویژه مردم این کشور به شکلات چندان باخبر نیستید.
چکی‌ها از مردمانی هستند که می‌شود از آن‌ها به عنوان مصرف کنندگان حرفه‌ای شکلات در دنیا نام برد. البته صنعت بسته‌بندی شکلات و آب نبات هم در این کشور شناخته شده است و از کشور‌های مطرح اروپا در این زمینه شناخته می‌شود.
این موزه با داشتن مجموعه‌ای کم‌نظیر از کاغذ‌های بسته‌بندی شکلات و تصاویری از نحوه تولید شکلات خاطره‌ای به یادماندنی را در ذهن افراد بازدید کننده به جا می‌گذارد.
«موزه آب‌نبات آمریکا» - پنسیلوانیا
این موزه که بیش از ۳۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، برای بازدید عموم آزاد و رایگان است. به‌طور کلی آمریکایی‌ها علاقه زیادی به آب‌نبات دارند و به جز کودکان آمریکایی، بزرگ‌تر‌ها هم انواع آب‌نبات را یا در کمد‌های آشپزخانه یا در دیگر قسمت‌های خانه در دسترس می‌گذارند تا بخشی از روزشان را با خوردن این خوردنی شیرین، شیرین کنند! شاید به همین دلیل است که آمریکایی‌ها به‌جای موزه شکلات، موزه آب‌نبات دارند تا در این زمینه هم اختلافشان را با بخش‌های دیگر دنیا به رخ بکشانند.

«موزه شکلات» - کره‌جنوبی

برای خیلی‌ها جالب است که در میان کشور‌های آسیایی، شکلات تا این حد در بین مردم کره‌جنوبی خوراکی محبوبی باشد. شکلات برای کره‌ای‌ها آنقدر مهم بوده که به خاطرش دست به ساخت موزه بزنند و البته از این راه به جذب گردشگر‌های بیشتری برای کشورشان بپردازند.
چشم‌بادامی‌های کره‌ای در این موزه به زیبایی و با جذابیت، زیبایی تاریخ شکلات را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کنند؛ فروشگاه شکلات، نمایشگاه شکلات و گالری هنری شکلاتی این موزه هم بسیار دیدنی است.
کره‌ای‌ها برای این‌که موزه‌شان جالب‌تر بشود، چند شکلات استثنایی را از شکلات‌سازان بزرگ دنیا خریده‌اند و شرق دور منتقل کرده اند تا حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

«موزه شکلات نستله» - مکزیک
شاید مهم‌ترین ویژگی موزه شکلات نستله معماری خاص و کم‌نظیر آن باشد؛ ساختمان این موزه به شکل بسیار نادر و کم‌نظیری ساخته شده است و این موزه از این نظر رکورددار است. به علاوه موزه نستله به دلیل طراحی مدرنش شهرتی جهانی دارد.
علاوه بر این ویژگی دیگر این موزه این است که حضور آن در مکزیک طبع گرم مردم این کشور را به ان الهام بخشیده است. موزه‌ای سرشار از رنگ‌های گرم که هر بازدیدکننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد؛ از همه جالب‌تر این‌که چند مدل خیلی نادر از شکلات‌های تولید شده در نقاط مختلف جهان در این موزه به نمایش درآمده است.


  • الهه موسوی

ریو دو ژانیرو

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۶ ق.ظ

آمریکا یکی از بزرگترین قاره های کره ی زمین است که از سه بخش آمریکای جنوبی، مرکزی و شمالی تشکیل شده است. در این قاره جاذبه های طبیعی بی نظیری وجود دارد که هر مسافر ماجراجویی را به سمت خود جذب می کند. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا به سمت جنوب قاره آمریکا برویم و به ترتیب شهرهایی که در این محدوده از این قاره وجود دارد را نام ببریم تا زمانی که شما عزیزان تصمیم به سفر به آمریکای جنوبی گرفتید، برنامه ی مشخصی داشته باشید. بخش آمریکای جنوبی از تنوع فرهنگی و جاذبه های هیجان انگیزی برخوردار است و در مقایسه با کشورهای اروپایی، مقصدی ارزان و بسیار جذاب به شمار می آید. با ما در ادامه همراه باشید تا برای سفر به آمریکای جنوبی آماده شوید.

  • توجه داشته باشید که برای سفر به آمریکای جنوبی حتما نکات ایمنی لازم را رعایت فرمایید و واکس های لازم را قبل از سفر بزنید.
  • بسته های بهداشتی که در آن تجهیزاتی نظیر چسب، باند بهداشتی، قرص هایی نظیر ضد التهاب، آنتی هیستامین، اسهال و استفراغ، کرم های بهداشتی و همچنین اسپری های حشره کش داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که شما به سفر کاملا ماجراجویانه می خواهید بروید، پس بیمه مسافرتی جز یکی از الزامات شما است و پیشنهاد می کنیم هرگز ریسک نخریدن آن به سرتان نزد. در ضمن دقت کنید که بیمه شما پوشش های کامل برای مسافرت را داشته باشد.
  • کسانی با بیماری های خاص یا معلولیت های جسمانی روبرو هستند، بدانند که سفر سختی پیش رو دارند و باید حسابی خود را از لحاظ جسمانی آماده سازند.
  • همانطور که گفتیم سفر به آمریکای جنوبی جز سفرهای ارزان تر نسبت به کشورهای اروپایی به شمار می رود و همین موضوع سبب می شود در اقامتگاه ها و یا شهرهای این کشورها امکانات مورد نیازتان برآورده نشود. پس خودتان را برای یک سفر همراه با کمی چالش آماده کنید.
 

آرژانتین | Argentina

پیشنهاد ما این است که سفرتان از کشور آرژانتین که شهری جذاب و توریستی است آغاز کنید. آرژانتین یکی از کشورهای آمریکای جنوبی است که طبیعت بسیار زیبا و جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیاری دارد. آرژانتین هشتمین کشور بزرگ دنیا است و به جرات می توان گفت یکی از مقاصد محبوب گردشگری در آمریکای جنوبی به شمار می رود.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: پژو آرژانتین
زبان: اسپانیولی
آب و هوا: معتدل (زمستان نه چندان سرد و تابستان نه چندان گرم)

لیست بهترین جاذبه های آرژانتین

آبشارهای ایگواسو (Iguazu Falls) کاسا روسادا
معادن واندا پلازا دی مایو یا میدان بزرگ
پارک ملی ایگواسو خیابان فلوریدا
قبرستان ریکولتا سن تلمو
نمایشگاه ماتادورها  پارک سوم فوریه

بولیوی | Bolivia

بعد از آرژانتین دیگر کشوری که باید به آن بروید برای سفر به آمریکای جنوبی بولیوی است. این کشور در قسمت غربی بولیوی در رشته کوه های آندس قرار گرفته و مناظر طبیعی متنوع و بی نظیری دارا می باشد. پایتخت کشور بولیوی لاپاز نام دارد و در ارتفاع ۳۶۵۰ متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل لقب مرتفع ترین پایتخت جهان را به خود کسب کرده است. لازم به ذکر است که بگوییم این شهر برای هر نوع سلیقه ای برنامه های ویژه و جذابیت های خاص خودش را دارد. در بخش شرقی زمینهای پست و هموار بولیوی جنگل های بارانی آمازونی وجود دارد که می تواند برای کسانی که اهل ماجراجویی هستند گزینه ی بسیار جذابی باشد.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: بولیویانو و دلارآمریکا
زبان: اسپانیایی
آب و هوا: مرطوب گرمسیری

لیست بهترین جاذبه های بولیوی

پارک ملی مادیدی (Madidi National Park) دریاچه تیتیکاکا (Titicaca Lake)
رصد خانه ریکو، پوتوسی (Cerro Rico, Potosi)  تیاهواناکو (Tiwanaku)
سالار دِ اویونی (Salar De Uyuni)  

برزیل | Brazil

دیگر شهری جذاب و دیدنی که در مسیر شما برای سفر به آمریکای جنوبی قرار دارد، برزیل است. برزیل بزرگترین کشور امریکای جنوبی است و مهد پرورش بهترین فوتبالیست های دنیا می باشد. جالب است بدانید که بسیاری از گردشگران فکر می کنند که شهر ریو دو ژانیرو پایتخت برزیل است که البته این اطلاعات درست نمی باشد. این شهر تا سال ۱۹۶۰ پایتخت کشور بود اما بعد از آن پایتخت به شهری به نام برازیلیا در مرکز کشور، جایی که دولت برزیل در آن مستقر است منتقل شد. ریو دو ژانیرو پایتخت ایالتی با همین نام و نه پایتخت کل کشور است.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: رئال و دلار
زبان: پرتغالی
آب و هوا: گرمسیری

لیست بهترین جاذبه های برزیل

تئاتر آمازوناس (Teatro Amazonas) پانتانال (Pantanal)
فرنادو د نورنها (Fernando de Noronha)  رودخانه آمازون (Amazon River)
مرکز تاریخی اولیندا (Historic Center Of Olinda) آبشارهای ایگواکو (Iguacu)
 سواحل سالوادور (Salvador Beaches) مسیح نجات دهنده (Christ the Redeemer)

شیلی | Chile

یکی دیگر از کشورهایی که در سفر به آمریکای جنوبی با آن برخورد خواهید داشت، شیلی است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های این کشور به سمت آن سفر می کنند. حدود ۱۰ هزار سال پیش، سرخ پوستان مهاجر در داخل دره های حاصل خیز و در امتداد ساحلی که هم اکنون شیلی نامیده می‌شود، ساکن شدند.

پایتخت این کشور سانتیاگو است که مقصدی عالی برای علاقمندان به فوتبال می باشد. جالب است بدانید آسمان شب سانتیاگو پر از ستاره بوده و همین شوق وصف ناپذیری را در گردشگران پدید می آورد.

دو شهر دیگر کشور شیلی به نام های والپارایزو و لاسرنا برای سفر گزینه های خوبی هستند که می توانید به آن ها هم سر بزنید.


  • الهه موسوی

کشور آرژانتین

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۱۴ ق.ظ

آمریکا یکی از بزرگترین قاره های کره ی زمین است که از سه بخش آمریکای جنوبی، مرکزی و شمالی تشکیل شده است. در این قاره جاذبه های طبیعی بی نظیری وجود دارد که هر مسافر ماجراجویی را به سمت خود جذب می کند. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا به سمت جنوب قاره آمریکا برویم و به ترتیب شهرهایی که در این محدوده از این قاره وجود دارد را نام ببریم تا زمانی که شما عزیزان تصمیم به سفر به آمریکای جنوبی گرفتید، برنامه ی مشخصی داشته باشید. بخش آمریکای جنوبی از تنوع فرهنگی و جاذبه های هیجان انگیزی برخوردار است و در مقایسه با کشورهای اروپایی، مقصدی ارزان و بسیار جذاب به شمار می آید. با ما در ادامه همراه باشید تا برای سفر به آمریکای جنوبی آماده شوید.

  • توجه داشته باشید که برای سفر به آمریکای جنوبی حتما نکات ایمنی لازم را رعایت فرمایید و واکس های لازم را قبل از سفر بزنید.
  • بسته های بهداشتی که در آن تجهیزاتی نظیر چسب، باند بهداشتی، قرص هایی نظیر ضد التهاب، آنتی هیستامین، اسهال و استفراغ، کرم های بهداشتی و همچنین اسپری های حشره کش داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که شما به سفر کاملا ماجراجویانه می خواهید بروید، پس بیمه مسافرتی جز یکی از الزامات شما است و پیشنهاد می کنیم هرگز ریسک نخریدن آن به سرتان نزد. در ضمن دقت کنید که بیمه شما پوشش های کامل برای مسافرت را داشته باشد.
  • کسانی با بیماری های خاص یا معلولیت های جسمانی روبرو هستند، بدانند که سفر سختی پیش رو دارند و باید حسابی خود را از لحاظ جسمانی آماده سازند.
  • همانطور که گفتیم سفر به آمریکای جنوبی جز سفرهای ارزان تر نسبت به کشورهای اروپایی به شمار می رود و همین موضوع سبب می شود در اقامتگاه ها و یا شهرهای این کشورها امکانات مورد نیازتان برآورده نشود. پس خودتان را برای یک سفر همراه با کمی چالش آماده کنید.
 

آرژانتین | Argentina

پیشنهاد ما این است که سفرتان از کشور آرژانتین که شهری جذاب و توریستی است آغاز کنید. آرژانتین یکی از کشورهای آمریکای جنوبی است که طبیعت بسیار زیبا و جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیاری دارد. آرژانتین هشتمین کشور بزرگ دنیا است و به جرات می توان گفت یکی از مقاصد محبوب گردشگری در آمریکای جنوبی به شمار می رود.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: پژو آرژانتین
زبان: اسپانیولی
آب و هوا: معتدل (زمستان نه چندان سرد و تابستان نه چندان گرم)

لیست بهترین جاذبه های آرژانتین

آبشارهای ایگواسو (Iguazu Falls) کاسا روسادا
معادن واندا پلازا دی مایو یا میدان بزرگ
پارک ملی ایگواسو خیابان فلوریدا
قبرستان ریکولتا سن تلمو
نمایشگاه ماتادورها  پارک سوم فوریه

بولیوی | Bolivia

بعد از آرژانتین دیگر کشوری که باید به آن بروید برای سفر به آمریکای جنوبی بولیوی است. این کشور در قسمت غربی بولیوی در رشته کوه های آندس قرار گرفته و مناظر طبیعی متنوع و بی نظیری دارا می باشد. پایتخت کشور بولیوی لاپاز نام دارد و در ارتفاع ۳۶۵۰ متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل لقب مرتفع ترین پایتخت جهان را به خود کسب کرده است. لازم به ذکر است که بگوییم این شهر برای هر نوع سلیقه ای برنامه های ویژه و جذابیت های خاص خودش را دارد. در بخش شرقی زمینهای پست و هموار بولیوی جنگل های بارانی آمازونی وجود دارد که می تواند برای کسانی که اهل ماجراجویی هستند گزینه ی بسیار جذابی باشد.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: بولیویانو و دلارآمریکا
زبان: اسپانیایی
آب و هوا: مرطوب گرمسیری

لیست بهترین جاذبه های بولیوی

پارک ملی مادیدی (Madidi National Park) دریاچه تیتیکاکا (Titicaca Lake)
رصد خانه ریکو، پوتوسی (Cerro Rico, Potosi)  تیاهواناکو (Tiwanaku)
سالار دِ اویونی (Salar De Uyuni)  

برزیل | Brazil

دیگر شهری جذاب و دیدنی که در مسیر شما برای سفر به آمریکای جنوبی قرار دارد، برزیل است. برزیل بزرگترین کشور امریکای جنوبی است و مهد پرورش بهترین فوتبالیست های دنیا می باشد. جالب است بدانید که بسیاری از گردشگران فکر می کنند که شهر ریو دو ژانیرو پایتخت برزیل است که البته این اطلاعات درست نمی باشد. این شهر تا سال ۱۹۶۰ پایتخت کشور بود اما بعد از آن پایتخت به شهری به نام برازیلیا در مرکز کشور، جایی که دولت برزیل در آن مستقر است منتقل شد. ریو دو ژانیرو پایتخت ایالتی با همین نام و نه پایتخت کل کشور است.

اطلاعات تکمیلی

واحد پول: رئال و دلار
زبان: پرتغالی
آب و هوا: گرمسیری

لیست بهترین جاذبه های برزیل

تئاتر آمازوناس (Teatro Amazonas) پانتانال (Pantanal)
فرنادو د نورنها (Fernando de Noronha)  رودخانه آمازون (Amazon River)
مرکز تاریخی اولیندا (Historic Center Of Olinda) آبشارهای ایگواکو (Iguacu)
 سواحل سالوادور (Salvador Beaches) مسیح نجات دهنده (Christ the Redeemer)

شیلی | Chile

یکی دیگر از کشورهایی که در سفر به آمریکای جنوبی با آن برخورد خواهید داشت، شیلی است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های این کشور به سمت آن سفر می کنند. حدود ۱۰ هزار سال پیش، سرخ پوستان مهاجر در داخل دره های حاصل خیز و در امتداد ساحلی که هم اکنون شیلی نامیده می‌شود، ساکن شدند.

پایتخت این کشور سانتیاگو است که مقصدی عالی برای علاقمندان به فوتبال می باشد. جالب است بدانید آسمان شب سانتیاگو پر از ستاره بوده و همین شوق وصف ناپذیری را در گردشگران پدید می آورد.

دو شهر دیگر کشور شیلی به نام های والپارایزو و لاسرنا برای سفر گزینه های خوبی هستند که می توانید به آن ها هم سر بزنید.


  • الهه موسوی

جنوب غربی

دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۳۶ ق.ظ

یکی ار مناطق و شهرهای قدیمی نه تنها در استان همدان بلکه در سراسر ایران، شهرستان نهاوند است. این شهر که قدمت تاریخی بیش از هزاران سال را دارد، امروزه تبدیل به یکی از مسیرهای پر اقبال گردشگری در ایران شده است. درباره ی شهر نهاوند باید بگوییم که این شهر قبل از ورود اسلام به ایران، پایتخت کل سرزمین ایران بوده است. این شهر که در جنوب همدان قرار گرفته است، دارای آب و هوایی بسیار فوق العاده است و همین خصوصیتش به تنهایی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، شهرستان نهاوند در همدان را به اتفاق یکدیگر هم بهتر بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم.

از لحاظ آب و هوایی نیز این شهرستان و شهرش دارای آب و هوای بی نظیری هستند و اصلا یکی از دلایل معروف بودنش همین آب و هوای بی مثالش است. آب و هوای شهرستان نهاوند در همدان بسیار خنک و ملایم است و البته محیط زیستش بسیار سر سبز و زیبا است. در خارج از محوطه ی داخل شهر نهاوند، آن قدر محیط زیست اطراف زیبا است که در گذر زمان تبدیل به یک جاذبه ی بسیار زیبا و دیدنی شده. در این محوطه، مسیرهای کوهستان زیبا، آبشارهای مختلف، غارهای مختلف، قله ها و انواع مناظر مختلف قرار گرفته است که این شهرستان را بسیار دیدنی و خواستنی کرده است.

یکی از دیگر جاذبه های شهرستان نهاوند در همدان روستاهای اطرافش است. این روستاهای سر سبز و زیبا یکی از دلایل خوب و محکمی است که کسانی را که به دنبال مقصدی متفاوت برای سفر می گردند را به این منطقه جذب می کند. از لحاظ آب و هوایی شهرستان نهاوند در همدان ۴ فصل محسوب می شود و از نظر بهترین فصل سفر برای رفتن به این شهرستان و شهرش، فصل بهار است. اما صبر کنید؛ تنها فصل مناسب برای سفر به این منطقه بهار نیست! در فصل بهار، فضای سبز و طبیعی این شهرستان تبدیل به قطعه ای نقاشی سر سبز می شود اما در ۳ فصل دیگر و علی الخصوص فصل پاییز، این منطقه تبدیل به یکی از بهترین مقاصد برای سفر و علی الخصوص کسانی است که هم سفر و طبیعت گردی را دوست دارند است و هم برای کسانی که زمینه های ماجراجویی را دارند و می خواهند تا مناظر جدید را ببینند و پیدا کنند. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که سفر به نهاوند در فصلی مثل پاییز، فایده و مزیت دیگری هم دارد که عبارت است از این که در این فصل با شلوغی های دیگر فصول پر سفر مواجه نخواهید داشت.

تاریخچه ی شهرستان نهاوند در همدان

در مقدمه ی این متن اشاره کردیم که نهاوند دارای پیشینه ی تاریخی کهن و چندین هزار ساله است. اگر به صورت دقیق تری بخواهیم بگوییم، بر طبق اسناد تاریخی شهرستان نهاوند در همدان و شهری که در مرکزیت این شهرستان قرار گرفته است؛ ۷ هزار سال است که به وجود آمده است. با توجه به این قدمت تاریخی بسیار زیاد پس عجیب نیست که در حال حاضر ۱۰۰ اثر تاریخی از ۲۰۰ اثر شناخته شده و معروف این شهر به ثبت ملی رسیده اند. نهاوند را در طول دروه های تاریخی ایران با اسامی مختلفی می خوانده اند که طور مثال می توانیم از بین این گویش های مختلف و متفاوت به اسامی همچون؛ نیموآندای به تلفظ شخص بطلمیوس که فیلسوف و اختر شناس مشهور یونانی است، اینهاوند، نوح آوند و بسیاری از دیگر اسامی اشاره نماییم.

حتی هستند کارشناسانی که درباره ی این نام این شهر بگویند که ممکن است نهاوند اشاره ای به یک آلت موسیقی و یا حتی دستگاهی خاص در نت های موسیقی اشاره داشته باشد که تنها در اواخر شب نواخته می شود، اشاره داشته باشد. البته در دوره ای تاریخی به این شهر لائودیسه هم می گفته اند. این اسم به افتخار ملکه ی سلوکیان بر روی این منطقه گذاشته شد. البته ساسانیان هم به این شهر نام نیماوند را داده بودند و پس از ورود اسلام به ایران، نام آن را حتی به ماه بصره هم تغییر دادند.

مردم شناسی شهرستان نهاوند در همدان

جمعیت مردم نهاوند در سال ۱۳۹۰ و بر حسب شمارش نفوس و مسکن برابر با ۷۵ هزار و ۴۴۵ نفر بوده است. به همین خاطر این شهر بعد از شهرهای ملایر و همدان به عنوان سومین شهر بزرگ استان همدان شناخته می شود. همچنین این که مردم این شهر بیشتر لک و لر هستند و درصد بسیار کمی از آنان، فارس، ترک و یا کرد هستند. زبانی که نهاوندی ها به آن صحبت می کنند، نوعی از گویش های زبان فارسی است. سوغاتی های معروف این شهر عبارتند از: گلیم، گبه، فرش، گز آردی، فرش، نق، خیارشور، حلوا گردویی، انواع و اقسام مرکبات گوناگون، لبنیات، انواع لواشک و عسل است. از انواع غذاهای سنتی این شهرستان می توان به کله جوش، آبگوشت قورمه سبزی، آش خشکبار، خورش قوره بادمجان و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره نماییم.

جاذبه های شهرستان نهاوند در همدان

شهرستان نهاوند در همدان امروزه منطقه ای است که پر است از آثار و جاذبه های مختلف و گوناگون که آن را تبدیل به یکی از بهترین مناطق برای سفر کرده است. از آثار تاریخی و قدیمی بسیار جذاب این منطقه می توانیم به آثار مختلفی اشاره نماییم. برخی از آن ها عبارتند از:

  • مقبره ی شیخ ابوالعباس نهاوندی

یکی از جاذبه های بسیار دیدنی و تاریخی نهاوند، مقبره ی شیخ ابوالعباس نهاوندی است که به آن درب شیخ نیز می گویند. این مقبره و آرامگاه تاریخی در محله ای به همین نام قرار گرفته است و از این جهات فارق از اهمیت تاریخیش مهم است که در آن یکی از عارفان بسیار معروف قرن ۴ هجری یعنی احمد ابن محمد این فضل نهاوندی به خاک سپرده شده است. با این که بنا قدمت زیادی دارد اما، می گویند که قدمت سنگ قبری که امروزه در این بنا وجود دارد به دوره ی قاجارها می رسد.

  • موزه ی تاریخ و فرهنگ نهاوند

در فاصله ای ۲۰۰ متری از درب شیخ، این موزه قرار گرفته است که در آن بسیاری از یافته های تاریخی و باستان شناسی در نهاوند قرار گرفته است. در ساختمان این موزه در شهرستان نهاوند در همدان آثاری مرتبط با دوران هایی همچون: قبل از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلام و در نهایت دوره ی فعلی و معاصر قرار گرفته است. البته به غیر از آثار تاریخی موجود در این موزه باید به نقشه ی جالب ساختمانی این موزه نیز اشاره ای نماییم. در اضلاع شرقی و جنوبی این ساختمان ایوان هایی ساخته شده است که شکل خاص و جالبی به این موزه داده است. همچنین این ساختمان دو طبقه ای، سقف شیروانی و شیب داری دارد و ساختمانش کاملا آجری و دایره ای است.

  • تپه ی گیان

یکی از وجوه طبیعی و تاریخی در شهرستان نهاوند در همدان باید به تپه ای باستانی به نام گیان اشاره نماییم که در فاصله ی ۲ کیلومتری سراب گیان و در ۱۵ کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است. جالب است درباره ی تپه ی گیان بدانید که این بازمانده ی تاریخ، یکی از مهم ترین های تاریخ ایران و تمدن انسانی در کشورمان است. قدمت این تپه برابر است با ۷ هزار سال که در زمره ی یکی از ۴ نقطه ای قرار می گیرد که آریایی ها برای زندگی خود انتخاب کرده بوده اند. از لحاظ تاریخی این تپه را ۵ سطح طبقه بندی کرده اند که شامل دوره هایی همچون؛ عصر برنز، عصر آهن و عصر سنگ نیز می باشد. درباره ی اهمیت این تپه ی ترایخی همین بس که بگوییم که نزدیک به نیم قرن این تپه را در کشور به عنوان مبدا گاه نگاری غرب کشور مورد استفاده قرار می گرفته است. درباره ی تپه ی گیان باید بگوییم که با این که این تپه ی تاریخی دارای اهمیت تاریخی و بسیار مهمی است، اما امروزه به حفظ استحکامات آن توجه چندانی نمی شود.

  • مقبره ی بابا پیره

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی موجود در نهاوند، مقبره ی بابا پیره است که که در واقع یک سردار عرب در جنگ نهاوند بوده است. پیکر این سردار را در کوهستان و جایی که امروزه به آن مقبره ی بابا پیره می گوییم، به خاک سپرده اند. از لحاظ جانمایی جغرافیایی، این مقبره در روستای قشلاق و در فاصله ی ۸ کیلومتری از سمت جنوب غربی و در مسیر جاده ی کرمانشاه به نهاوند قرار گرفته است.

  • سر آب گاماسیاب

گاماسب و یا به عبارتی دیگر، سر آب گاماسیاب را به عنوان یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور باید شناخت. این رودخانه در کنار کوه گرین قرار گرفته است و در سر راه خود به رودخانه های مختلفی مثل: خرم رود و یا قلقل رود نیز می ریزد. این رودخانه در نهایت به هورالعظیم می رسد. با این که گاماسب یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان نهاوند در همدان است اما با این اوصاف، در سر راه این رود انواع حوضچه های پرورش ماهی و نیروگاه های برق آبی را ساخته اند.

  • مسجد جامع نهاوند

می گویند که این مسجد تاریخی را در عصر حکومت سلجوقیان ساخته اند و در دوره ی صفویان هم مورد مرمت قرار داده اند. این مسجد را بر روی تپه ای ساخته اند که در مرکز شهر نهاوند و مرکزیت این استان قرار گرفته است. در داخل این مسجد ۲ کتیبه ی تاریخی قرار گرفته است که در آن اطلاعاتی درباره ی مرمت و ساخت این بنا در دو دوره ی تاریخی صفی و سلجوقی ارائه می دهد. در کنار مسجد جامع نهاوند، بازار و همچنین میدان معروف قیصریه قرار گرفته است. نقشه ی ساخت این مسجد تاریخی بسیار ساده است و دارای شگقتی خاصی نیست. هر آن چه که در ساخت بنای این مسجد به کار رفته عبارت است از: خاک رس، لوویی، آجر، لاشه ی سنگ و آجر.


  • الهه موسوی

سر آب گاماسیاب

دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۲۳ ق.ظ

یکی ار مناطق و شهرهای قدیمی نه تنها در استان همدان بلکه در سراسر ایران، شهرستان نهاوند است. این شهر که قدمت تاریخی بیش از هزاران سال را دارد، امروزه تبدیل به یکی از مسیرهای پر اقبال گردشگری در ایران شده است. درباره ی شهر نهاوند باید بگوییم که این شهر قبل از ورود اسلام به ایران، پایتخت کل سرزمین ایران بوده است. این شهر که در جنوب همدان قرار گرفته است، دارای آب و هوایی بسیار فوق العاده است و همین خصوصیتش به تنهایی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، شهرستان نهاوند در همدان را به اتفاق یکدیگر هم بهتر بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم.

از لحاظ آب و هوایی نیز این شهرستان و شهرش دارای آب و هوای بی نظیری هستند و اصلا یکی از دلایل معروف بودنش همین آب و هوای بی مثالش است. آب و هوای شهرستان نهاوند در همدان بسیار خنک و ملایم است و البته محیط زیستش بسیار سر سبز و زیبا است. در خارج از محوطه ی داخل شهر نهاوند، آن قدر محیط زیست اطراف زیبا است که در گذر زمان تبدیل به یک جاذبه ی بسیار زیبا و دیدنی شده. در این محوطه، مسیرهای کوهستان زیبا، آبشارهای مختلف، غارهای مختلف، قله ها و انواع مناظر مختلف قرار گرفته است که این شهرستان را بسیار دیدنی و خواستنی کرده است.

یکی از دیگر جاذبه های شهرستان نهاوند در همدان روستاهای اطرافش است. این روستاهای سر سبز و زیبا یکی از دلایل خوب و محکمی است که کسانی را که به دنبال مقصدی متفاوت برای سفر می گردند را به این منطقه جذب می کند. از لحاظ آب و هوایی شهرستان نهاوند در همدان ۴ فصل محسوب می شود و از نظر بهترین فصل سفر برای رفتن به این شهرستان و شهرش، فصل بهار است. اما صبر کنید؛ تنها فصل مناسب برای سفر به این منطقه بهار نیست! در فصل بهار، فضای سبز و طبیعی این شهرستان تبدیل به قطعه ای نقاشی سر سبز می شود اما در ۳ فصل دیگر و علی الخصوص فصل پاییز، این منطقه تبدیل به یکی از بهترین مقاصد برای سفر و علی الخصوص کسانی است که هم سفر و طبیعت گردی را دوست دارند است و هم برای کسانی که زمینه های ماجراجویی را دارند و می خواهند تا مناظر جدید را ببینند و پیدا کنند. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که سفر به نهاوند در فصلی مثل پاییز، فایده و مزیت دیگری هم دارد که عبارت است از این که در این فصل با شلوغی های دیگر فصول پر سفر مواجه نخواهید داشت.

تاریخچه ی شهرستان نهاوند در همدان

در مقدمه ی این متن اشاره کردیم که نهاوند دارای پیشینه ی تاریخی کهن و چندین هزار ساله است. اگر به صورت دقیق تری بخواهیم بگوییم، بر طبق اسناد تاریخی شهرستان نهاوند در همدان و شهری که در مرکزیت این شهرستان قرار گرفته است؛ ۷ هزار سال است که به وجود آمده است. با توجه به این قدمت تاریخی بسیار زیاد پس عجیب نیست که در حال حاضر ۱۰۰ اثر تاریخی از ۲۰۰ اثر شناخته شده و معروف این شهر به ثبت ملی رسیده اند. نهاوند را در طول دروه های تاریخی ایران با اسامی مختلفی می خوانده اند که طور مثال می توانیم از بین این گویش های مختلف و متفاوت به اسامی همچون؛ نیموآندای به تلفظ شخص بطلمیوس که فیلسوف و اختر شناس مشهور یونانی است، اینهاوند، نوح آوند و بسیاری از دیگر اسامی اشاره نماییم.

حتی هستند کارشناسانی که درباره ی این نام این شهر بگویند که ممکن است نهاوند اشاره ای به یک آلت موسیقی و یا حتی دستگاهی خاص در نت های موسیقی اشاره داشته باشد که تنها در اواخر شب نواخته می شود، اشاره داشته باشد. البته در دوره ای تاریخی به این شهر لائودیسه هم می گفته اند. این اسم به افتخار ملکه ی سلوکیان بر روی این منطقه گذاشته شد. البته ساسانیان هم به این شهر نام نیماوند را داده بودند و پس از ورود اسلام به ایران، نام آن را حتی به ماه بصره هم تغییر دادند.

مردم شناسی شهرستان نهاوند در همدان

جمعیت مردم نهاوند در سال ۱۳۹۰ و بر حسب شمارش نفوس و مسکن برابر با ۷۵ هزار و ۴۴۵ نفر بوده است. به همین خاطر این شهر بعد از شهرهای ملایر و همدان به عنوان سومین شهر بزرگ استان همدان شناخته می شود. همچنین این که مردم این شهر بیشتر لک و لر هستند و درصد بسیار کمی از آنان، فارس، ترک و یا کرد هستند. زبانی که نهاوندی ها به آن صحبت می کنند، نوعی از گویش های زبان فارسی است. سوغاتی های معروف این شهر عبارتند از: گلیم، گبه، فرش، گز آردی، فرش، نق، خیارشور، حلوا گردویی، انواع و اقسام مرکبات گوناگون، لبنیات، انواع لواشک و عسل است. از انواع غذاهای سنتی این شهرستان می توان به کله جوش، آبگوشت قورمه سبزی، آش خشکبار، خورش قوره بادمجان و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره نماییم.

جاذبه های شهرستان نهاوند در همدان

شهرستان نهاوند در همدان امروزه منطقه ای است که پر است از آثار و جاذبه های مختلف و گوناگون که آن را تبدیل به یکی از بهترین مناطق برای سفر کرده است. از آثار تاریخی و قدیمی بسیار جذاب این منطقه می توانیم به آثار مختلفی اشاره نماییم. برخی از آن ها عبارتند از:

  • مقبره ی شیخ ابوالعباس نهاوندی

یکی از جاذبه های بسیار دیدنی و تاریخی نهاوند، مقبره ی شیخ ابوالعباس نهاوندی است که به آن درب شیخ نیز می گویند. این مقبره و آرامگاه تاریخی در محله ای به همین نام قرار گرفته است و از این جهات فارق از اهمیت تاریخیش مهم است که در آن یکی از عارفان بسیار معروف قرن ۴ هجری یعنی احمد ابن محمد این فضل نهاوندی به خاک سپرده شده است. با این که بنا قدمت زیادی دارد اما، می گویند که قدمت سنگ قبری که امروزه در این بنا وجود دارد به دوره ی قاجارها می رسد.

  • موزه ی تاریخ و فرهنگ نهاوند

در فاصله ای ۲۰۰ متری از درب شیخ، این موزه قرار گرفته است که در آن بسیاری از یافته های تاریخی و باستان شناسی در نهاوند قرار گرفته است. در ساختمان این موزه در شهرستان نهاوند در همدان آثاری مرتبط با دوران هایی همچون: قبل از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلام و در نهایت دوره ی فعلی و معاصر قرار گرفته است. البته به غیر از آثار تاریخی موجود در این موزه باید به نقشه ی جالب ساختمانی این موزه نیز اشاره ای نماییم. در اضلاع شرقی و جنوبی این ساختمان ایوان هایی ساخته شده است که شکل خاص و جالبی به این موزه داده است. همچنین این ساختمان دو طبقه ای، سقف شیروانی و شیب داری دارد و ساختمانش کاملا آجری و دایره ای است.

  • تپه ی گیان

یکی از وجوه طبیعی و تاریخی در شهرستان نهاوند در همدان باید به تپه ای باستانی به نام گیان اشاره نماییم که در فاصله ی ۲ کیلومتری سراب گیان و در ۱۵ کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است. جالب است درباره ی تپه ی گیان بدانید که این بازمانده ی تاریخ، یکی از مهم ترین های تاریخ ایران و تمدن انسانی در کشورمان است. قدمت این تپه برابر است با ۷ هزار سال که در زمره ی یکی از ۴ نقطه ای قرار می گیرد که آریایی ها برای زندگی خود انتخاب کرده بوده اند. از لحاظ تاریخی این تپه را ۵ سطح طبقه بندی کرده اند که شامل دوره هایی همچون؛ عصر برنز، عصر آهن و عصر سنگ نیز می باشد. درباره ی اهمیت این تپه ی ترایخی همین بس که بگوییم که نزدیک به نیم قرن این تپه را در کشور به عنوان مبدا گاه نگاری غرب کشور مورد استفاده قرار می گرفته است. درباره ی تپه ی گیان باید بگوییم که با این که این تپه ی تاریخی دارای اهمیت تاریخی و بسیار مهمی است، اما امروزه به حفظ استحکامات آن توجه چندانی نمی شود.

  • مقبره ی بابا پیره

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی موجود در نهاوند، مقبره ی بابا پیره است که که در واقع یک سردار عرب در جنگ نهاوند بوده است. پیکر این سردار را در کوهستان و جایی که امروزه به آن مقبره ی بابا پیره می گوییم، به خاک سپرده اند. از لحاظ جانمایی جغرافیایی، این مقبره در روستای قشلاق و در فاصله ی ۸ کیلومتری از سمت جنوب غربی و در مسیر جاده ی کرمانشاه به نهاوند قرار گرفته است.

  • سر آب گاماسیاب

گاماسب و یا به عبارتی دیگر، سر آب گاماسیاب را به عنوان یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور باید شناخت. این رودخانه در کنار کوه گرین قرار گرفته است و در سر راه خود به رودخانه های مختلفی مثل: خرم رود و یا قلقل رود نیز می ریزد. این رودخانه در نهایت به هورالعظیم می رسد. با این که گاماسب یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان نهاوند در همدان است اما با این اوصاف، در سر راه این رود انواع حوضچه های پرورش ماهی و نیروگاه های برق آبی را ساخته اند.

  • مسجد جامع نهاوند

می گویند که این مسجد تاریخی را در عصر حکومت سلجوقیان ساخته اند و در دوره ی صفویان هم مورد مرمت قرار داده اند. این مسجد را بر روی تپه ای ساخته اند که در مرکز شهر نهاوند و مرکزیت این استان قرار گرفته است. در داخل این مسجد ۲ کتیبه ی تاریخی قرار گرفته است که در آن اطلاعاتی درباره ی مرمت و ساخت این بنا در دو دوره ی تاریخی صفی و سلجوقی ارائه می دهد. در کنار مسجد جامع نهاوند، بازار و همچنین میدان معروف قیصریه قرار گرفته است. نقشه ی ساخت این مسجد تاریخی بسیار ساده است و دارای شگقتی خاصی نیست. هر آن چه که در ساخت بنای این مسجد به کار رفته عبارت است از: خاک رس، لوویی، آجر، لاشه ی سنگ و آجر.


  • الهه موسوی

ثور بیورکلوند

يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۰۳ ق.ظ

کشور نروژ یا اگر به طور رسمی بگوییم پادشاهی نروژ، کشور در شمال اروپا بوده که غربی ترین و شمالی ترین نواحی شبه جزیره اسکاندیناوی را به خود اختصاص داده است. جزیره دور افتاده یان ماین (Jan Mayen) و مجمع الجزایر اسوالبارد (Svalbard) نیز بخشی از پادشاهی نروژ به شما می رود. همچنین جزیره های قطب جنوبی پیتر یک و جزیره بووت (Bouvet) بخشی از سرزمین های وابسته بوده و بخشی از پادشاهی نروژ به شمار نمی رود. کشور نروژ از طرف دیگر ادعا می کند که بخشی از قاره قطب جنوب به عنوان زمین ملکه مود بوده است. کشور نروژ در مجموع دارای مساحت بیش از ۳۸۵ هزار کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بیش از ۵ میلیون نفر دارند. این کشور یک مرز شرقی بلند با کشور سوئد داشته و از جنوب با دانمارک هم مرز می باشد. کشور نروژ از سوی غرب و شمال دارای یک خط ساحلی گسترده بوده و رو به اقیانوس اطلس شمالی و دریای بارنت می باشد. با الی گشت همراه باشید تا حقایقی از کشور نروژ را با یکدیگر بخوانیم.

  1. نروژ در ابتدا نوردوگ (Nordweg) نامیده می شده که به معنی راه شمالی است.
  2. شیر به عنوان نماد ملی نروژ می باشد.
  3. پرچم نروژ قرمز بوده و با ستون های آبی و سفید رنگ تا بخش انتهای پرچم گسترش یافته است. این رنگ ها از اتحادیه های سیاسی گذشته نروژ با دانمارک در رنگ قرمز و سفید و اتحاد نروژ و سوئد در رنگ آبی می باشد.
  4. تنها آتشفشان فعال نروژ، بیرنبرگ (Beerenberg) بوده که ۲۲۲۷ متر الرتفاع داشته و در جزیره یان ماین واقع شده است.
  5. برش دهنده پنیر در سال ۱۹۲۵ در کشور نروژ توسط ثور بیورکلوند (Thor Bjørklund) اختراع گردید.
  1. تونل لیردال (Lærdal)، طولانی ترین تونل جاده ای جهان بوده که ۲۴٫۵ کیلومتر طول دارد.
  2. درخت کریسمسی که در میدان ترافالگار لندن هر ساله از سال ۱۹۴۶ قرار می گیرد از نروژ آورده می شود.
  3. در صورتی که شما در نروژ یک تلویزیون خریداری می نمایید می بایست هزینه صدور مجوز سالانه آن را به ازای ۴۸۰ دلار آمریکا پرداخت نمایید.
  4. ایالت مینه سوتا پاستخت غیر رسمی نروژی های ایالات متحده می باشد. بیشتر نروژی ها نسبت به سایر ایالت ها در این منطقه زندگی می کنند.
  5. اسکی مدرن از قرن نوزدهم در منطقه تلمارک (Telemark) آغاز شده است. اما فسیل های باستانی در Rødøy و در منطقه نوردلند (Nordland) نشان می دهد که نروژی ها از ۴ هزار سال پیش اسکی می کرده اند. قدیمی ترین ساختارهای اسکی بازان کشف شده متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش بوده و در فینمارک (Finnmark) در شمال نروژ واقع شده است.
  1. نروژ بزرگترین صادرکننده ماهی سالمون در جهان می باشد.
  2. پیتزای یخ زده گراندیوزا (Grandiosa) نام غیر رسمی غذای ملی نروژ می باشد.
  3. کشور نروژ عضو رسمی اتحادیه اروپا نمی باشد و این تصمیم در سال ۱۹۹۴ از طریق رفراندوم گرفته شده است.
  4. گریمستاد (Grimstad) نام شهر هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) نمایشنامه نویس و نابغه نروژی می باشد.
  5. تروندهایم یکی از اولین شهرهای جهان بود که سیستم رادیویی در آن راه اندازی گردید.
شهر کرکینز نروژ حتی از شرقی ترین شهر فنلاند به مرز روسیه نزدیک تر می باشد. این فاصله نزدیک به ۱۵ کیلومتر می باشد.
  1. ساگنیوردن (Sognefjorden) بزرگترین فلات یخی در نروژ و سومین فلات از نوع خود در سراسر جهان می باشد. این فلات یخی طولانی ترین بوده و ۲۰۵ کیلومتر از نروژ به درون اقیانوس کشیده شده است.
  2. همرفست (Hammerfest) خود را به عنوان شمالی ترین شهر اعلام کرده اما با این حال روستای نوردکاپ (Nordkapp) ادعا می کند که شمال ترین نقطه در اروپا است. در مدار جغرافیایی که این شهر قرار دارد خورشید از اواسط ماه می تا پایان ماه جولای هرگز به زیر خط افق نمی رود. اگرچه نوردکاپ ادعای تمایز می کند اما شمالی ترین نقطه در اروپا در واقع نیوسکلودن (Knivskjelodden) است. این شهر در ناحیه ۳ کیلومتری غرب نوردکاپ واقع شده اما ۱۴۵۷ متر شمالی تر از این روستا می باشد.
  1. اگرچه اولین اشاره به جزیره اسلاوبارد (Svalbard) در حماسه ایسلندی در سال ۱۱۹۴ میلادی بوده است اما کشف رسمی این جزیره متعلق به ویلیام بارنتز (William Barents) کاشف هلندی بوده که دریای بارنتز نیز به اسم او نامگذاری شده است. نام نروژی اسلاوبارد از زبان Old Norse برای سواحل سرد آمده است. پیمان اسلاوبارد در سال ۱۹۰۲ حاکمیت این جزیره را به نروژ اعطا کرد.
  2. کشور نروژ به شدت تحت تاثیر تمدن غربی در طی دوره وایکینگ ها قرار گرفت. این دوره ای است که معمولا دزدان دریایی نوردیک در سال ۷۹۳ میلادی به غارت صومعه انگلیسی لیندزفار (Lindisfarne) اقدام می کردند.
  3. فلات نروژی هاردانیرویدا (Hardangervidda) بزرگترین فلات کوهستانی در اروپا بوده و می توان بزرگترین گله های گوزن های شمالی را در اینجا مشاهده کرد.
  4. نروژی ها در سال ۸۳۶ میلادی دوبلین در ایرلند را تاسیس کردند.
  1. اریک رد (Erik the Red) در سال ۹۸۵ میلادی با ۲۵ کشتی، قاتلان را از نروژ و سپس ایسلند به مدت ۳ سال تبعید می کردند. ۱۴ عدد از این کشتی ها به گرینلند وارد شده و دو جامعه را تاسیس کردند.
  2. نروژ دارای بالاترین قیمت بنزین در جهان با ۹٫۷۹ دلار در هر لیتر می باشد. این در حالی است که نروژ از جمله بزرگترین صادرکنندگان نفت به شما می رود.
  3. اولاو هرالدسون (Olav Haraldsson) اولین پادشاه مسیحی نروژ بود که توسط اتحادی از کشاورزان و زمین داران در استیکلاستاد (Stiklestad) کشته شد. این اولین نبرد بزرگ در نروژ به شمار می رفت. در دسامبر ۱۹۳۵، پسر اولاو به نام سوین (Sweyn) پادشاه شد و اولاو به عنوان جایگاهی مقدس به نام سنت اولاف (St. Olaf) و از جمله افراد ارزشمند نروژ قرار گرفت. سنت اولاف در نیداروس (Nidaros) واقع شده که همان تروندهایم (Trondheim) امروزی می باشد.
  4. در دوران سلطنت اولاو کایر (Olav Kyrre) صلح طلبی برقرار بوده و در این زمان نروژ کلیساهای چوبی خود را ساخت که همانند یک کوه رو به بالا بودند. این کلیساها با سرهایی از اژدها و اساطیر دیگر تزیین شده اند.
  1. یک سرشماری در ایالات متحده در سال ۱۹۱۰ نشان داد که ۸۰۰ هزار نفر از آمریکایی ها، نروژی بوده و یا بومیانی هستند که والدینی نروژی داشتند.
  2. ادوارد مانچ (Edvard Munch) یک نقاش و تصویرگر نروژی بود که برای نقاشی معروف او به نام جیغ در سال ۱۸۹۳ معروف گردید.
  3. بر اساس شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۳، نروژ یکی از مسالمت آمیزترین کشورهای جهان بوده که رتبه یازدهم از مجموع ۱۶۲ کشور را داشته است.
  4. ستودنی ترین اقدام نروژی ها در طول جنگ جهانی دوم خرابکاری های اعضای مقاومت نظامی نروژی آموزش دیده اسکاتلند بود. آن ها با ایجاد خرابکاری در تولید آب سنگین در یوکان (Rjukan) در تلمارک (Telemark) و در فوریه ۱۹۴۳ توانستند این کار را انجام دهند. در صورتی که تولید آب سنگین متوقف نمی شد ممکن بود هیتلر بتواند به بمب اتمی دست پیدا کند.
  1. نروژ یکی از بنیانگذاران سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ و اولین کشور عضو آن بود. در آن زمان دبیر کل وزارت امور خارجه این کشور تریگولی (Trygve Lie) نام داشت.
  2. نروژ دارای دو زبان رسمی ریکسمال (Riksmål) و بوکمال (Bokmål) یا زبان کتابی می باشد. ریکسمال یک اصلاح از زبان قدیم نروژی بوده که به سلطه دانمارک و ناینورسک (Nynorsk) باز می گردد. این زبان در قرن نوزدهم توسعه یافته و بر پایه گویش های قدیمی اسکاندیناوی می باشد. بوکمال که زبان کتاب های نروژ است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. قوم سامی (Sami) در حدود یک درصد از جمعیت کشور نروژ را تشکیل می دهند. این ها قومی باستانی با زبان و فرهنگ مخصوص به خود بوده و ۷ درصد از آن ها در دامداری های گوزن های شمالی مشغول به کار هستند. نیمی از جمعیت سامی های جهان که ۷۰ هزار نفر می باشند در کشور نروژ زندگی می کنند.
  1. ترولدهاگن (Troldhaugen) محل زندگی آهنگساز نروژی به نام ادوارد گریگ (Edvard Grieg) و همچنین دارای آکواریومی با بزرگترین مجموعه ماهیان دریایی در اروپا می باشد.
  2. در طول جنگ جهانی دوم، شهر معدنی نروژ به نام کرکنز (Kirkenes) بیشتر میزان حملات بمباران های هوایی را غیر از مالتا نسبت به سایر نقاط اروپا داشت.
























  • الهه موسوی

زبان رسمی ریکسمال

يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷ ق.ظ

کشور نروژ یا اگر به طور رسمی بگوییم پادشاهی نروژ، کشور در شمال اروپا بوده که غربی ترین و شمالی ترین نواحی شبه جزیره اسکاندیناوی را به خود اختصاص داده است. جزیره دور افتاده یان ماین (Jan Mayen) و مجمع الجزایر اسوالبارد (Svalbard) نیز بخشی از پادشاهی نروژ به شما می رود. همچنین جزیره های قطب جنوبی پیتر یک و جزیره بووت (Bouvet) بخشی از سرزمین های وابسته بوده و بخشی از پادشاهی نروژ به شمار نمی رود. کشور نروژ از طرف دیگر ادعا می کند که بخشی از قاره قطب جنوب به عنوان زمین ملکه مود بوده است. کشور نروژ در مجموع دارای مساحت بیش از ۳۸۵ هزار کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بیش از ۵ میلیون نفر دارند. این کشور یک مرز شرقی بلند با کشور سوئد داشته و از جنوب با دانمارک هم مرز می باشد. کشور نروژ از سوی غرب و شمال دارای یک خط ساحلی گسترده بوده و رو به اقیانوس اطلس شمالی و دریای بارنت می باشد. با الی گشت همراه باشید تا حقایقی از کشور نروژ را با یکدیگر بخوانیم.

  1. نروژ در ابتدا نوردوگ (Nordweg) نامیده می شده که به معنی راه شمالی است.
  2. شیر به عنوان نماد ملی نروژ می باشد.
  3. پرچم نروژ قرمز بوده و با ستون های آبی و سفید رنگ تا بخش انتهای پرچم گسترش یافته است. این رنگ ها از اتحادیه های سیاسی گذشته نروژ با دانمارک در رنگ قرمز و سفید و اتحاد نروژ و سوئد در رنگ آبی می باشد.
  4. تنها آتشفشان فعال نروژ، بیرنبرگ (Beerenberg) بوده که ۲۲۲۷ متر الرتفاع داشته و در جزیره یان ماین واقع شده است.
  5. برش دهنده پنیر در سال ۱۹۲۵ در کشور نروژ توسط ثور بیورکلوند (Thor Bjørklund) اختراع گردید.
  1. تونل لیردال (Lærdal)، طولانی ترین تونل جاده ای جهان بوده که ۲۴٫۵ کیلومتر طول دارد.
  2. درخت کریسمسی که در میدان ترافالگار لندن هر ساله از سال ۱۹۴۶ قرار می گیرد از نروژ آورده می شود.
  3. در صورتی که شما در نروژ یک تلویزیون خریداری می نمایید می بایست هزینه صدور مجوز سالانه آن را به ازای ۴۸۰ دلار آمریکا پرداخت نمایید.
  4. ایالت مینه سوتا پاستخت غیر رسمی نروژی های ایالات متحده می باشد. بیشتر نروژی ها نسبت به سایر ایالت ها در این منطقه زندگی می کنند.
  5. اسکی مدرن از قرن نوزدهم در منطقه تلمارک (Telemark) آغاز شده است. اما فسیل های باستانی در Rødøy و در منطقه نوردلند (Nordland) نشان می دهد که نروژی ها از ۴ هزار سال پیش اسکی می کرده اند. قدیمی ترین ساختارهای اسکی بازان کشف شده متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش بوده و در فینمارک (Finnmark) در شمال نروژ واقع شده است.
  1. نروژ بزرگترین صادرکننده ماهی سالمون در جهان می باشد.
  2. پیتزای یخ زده گراندیوزا (Grandiosa) نام غیر رسمی غذای ملی نروژ می باشد.
  3. کشور نروژ عضو رسمی اتحادیه اروپا نمی باشد و این تصمیم در سال ۱۹۹۴ از طریق رفراندوم گرفته شده است.
  4. گریمستاد (Grimstad) نام شهر هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) نمایشنامه نویس و نابغه نروژی می باشد.
  5. تروندهایم یکی از اولین شهرهای جهان بود که سیستم رادیویی در آن راه اندازی گردید.
  1. شهر کرکینز نروژ حتی از شرقی ترین شهر فنلاند به مرز روسیه نزدیک تر می باشد. این فاصله نزدیک به ۱۵ کیلومتر می باشد.
  2. ساگنیوردن (Sognefjorden) بزرگترین فلات یخی در نروژ و سومین فلات از نوع خود در سراسر جهان می باشد. این فلات یخی طولانی ترین بوده و ۲۰۵ کیلومتر از نروژ به درون اقیانوس کشیده شده است.
  3. همرفست (Hammerfest) خود را به عنوان شمالی ترین شهر اعلام کرده اما با این حال روستای نوردکاپ (Nordkapp) ادعا می کند که شمال ترین نقطه در اروپا است. در مدار جغرافیایی که این شهر قرار دارد خورشید از اواسط ماه می تا پایان ماه جولای هرگز به زیر خط افق نمی رود. اگرچه نوردکاپ ادعای تمایز می کند اما شمالی ترین نقطه در اروپا در واقع نیوسکلودن (Knivskjelodden) است. این شهر در ناحیه ۳ کیلومتری غرب نوردکاپ واقع شده اما ۱۴۵۷ متر شمالی تر از این روستا می باشد.
  1. اگرچه اولین اشاره به جزیره اسلاوبارد (Svalbard) در حماسه ایسلندی در سال ۱۱۹۴ میلادی بوده است اما کشف رسمی این جزیره متعلق به ویلیام بارنتز (William Barents) کاشف هلندی بوده که دریای بارنتز نیز به اسم او نامگذاری شده است. نام نروژی اسلاوبارد از زبان Old Norse برای سواحل سرد آمده است. پیمان اسلاوبارد در سال ۱۹۰۲ حاکمیت این جزیره را به نروژ اعطا کرد.
  2. کشور نروژ به شدت تحت تاثیر تمدن غربی در طی دوره وایکینگ ها قرار گرفت. این دوره ای است که معمولا دزدان دریایی نوردیک در سال ۷۹۳ میلادی به غارت صومعه انگلیسی لیندزفار (Lindisfarne) اقدام می کردند.
  3. فلات نروژی هاردانیرویدا (Hardangervidda) بزرگترین فلات کوهستانی در اروپا بوده و می توان بزرگترین گله های گوزن های شمالی را در اینجا مشاهده کرد.
  4. نروژی ها در سال ۸۳۶ میلادی دوبلین در ایرلند را تاسیس کردند.
  1. اریک رد (Erik the Red) در سال ۹۸۵ میلادی با ۲۵ کشتی، قاتلان را از نروژ و سپس ایسلند به مدت ۳ سال تبعید می کردند. ۱۴ عدد از این کشتی ها به گرینلند وارد شده و دو جامعه را تاسیس کردند.
  2. نروژ دارای بالاترین قیمت بنزین در جهان با ۹٫۷۹ دلار در هر لیتر می باشد. این در حالی است که نروژ از جمله بزرگترین صادرکنندگان نفت به شما می رود.
  3. اولاو هرالدسون (Olav Haraldsson) اولین پادشاه مسیحی نروژ بود که توسط اتحادی از کشاورزان و زمین داران در استیکلاستاد (Stiklestad) کشته شد. این اولین نبرد بزرگ در نروژ به شمار می رفت. در دسامبر ۱۹۳۵، پسر اولاو به نام سوین (Sweyn) پادشاه شد و اولاو به عنوان جایگاهی مقدس به نام سنت اولاف (St. Olaf) و از جمله افراد ارزشمند نروژ قرار گرفت. سنت اولاف در نیداروس (Nidaros) واقع شده که همان تروندهایم (Trondheim) امروزی می باشد.
  4. در دوران سلطنت اولاو کایر (Olav Kyrre) صلح طلبی برقرار بوده و در این زمان نروژ کلیساهای چوبی خود را ساخت که همانند یک کوه رو به بالا بودند. این کلیساها با سرهایی از اژدها و اساطیر دیگر تزیین شده اند.
  1. یک سرشماری در ایالات متحده در سال ۱۹۱۰ نشان داد که ۸۰۰ هزار نفر از آمریکایی ها، نروژی بوده و یا بومیانی هستند که والدینی نروژی داشتند.
  2. ادوارد مانچ (Edvard Munch) یک نقاش و تصویرگر نروژی بود که برای نقاشی معروف او به نام جیغ در سال ۱۸۹۳ معروف گردید.
  3. بر اساس شاخص صلح جهانی در سال ۲۰۱۳، نروژ یکی از مسالمت آمیزترین کشورهای جهان بوده که رتبه یازدهم از مجموع ۱۶۲ کشور را داشته است.
  4. ستودنی ترین اقدام نروژی ها در طول جنگ جهانی دوم خرابکاری های اعضای مقاومت نظامی نروژی آموزش دیده اسکاتلند بود. آن ها با ایجاد خرابکاری در تولید آب سنگین در یوکان (Rjukan) در تلمارک (Telemark) و در فوریه ۱۹۴۳ توانستند این کار را انجام دهند. در صورتی که تولید آب سنگین متوقف نمی شد ممکن بود هیتلر بتواند به بمب اتمی دست پیدا کند.
  1. نروژ یکی از بنیانگذاران سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ و اولین کشور عضو آن بود. در آن زمان دبیر کل وزارت امور خارجه این کشور تریگولی (Trygve Lie) نام داشت.
  2. نروژ دارای دو زبان رسمی ریکسمال (Riksmål) و بوکمال (Bokmål) یا زبان کتابی می باشد. ریکسمال یک اصلاح از زبان قدیم نروژی بوده که به سلطه دانمارک و ناینورسک (Nynorsk) باز می گردد. این زبان در قرن نوزدهم توسعه یافته و بر پایه گویش های قدیمی اسکاندیناوی می باشد. بوکمال که زبان کتاب های نروژ است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. قوم سامی (Sami) در حدود یک درصد از جمعیت کشور نروژ را تشکیل می دهند. این ها قومی باستانی با زبان و فرهنگ مخصوص به خود بوده و ۷ درصد از آن ها در دامداری های گوزن های شمالی مشغول به کار هستند. نیمی از جمعیت سامی های جهان که ۷۰ هزار نفر می باشند در کشور نروژ زندگی می کنند.
  1. ترولدهاگن (Troldhaugen) محل زندگی آهنگساز نروژی به نام ادوارد گریگ (Edvard Grieg) و همچنین دارای آکواریومی با بزرگترین مجموعه ماهیان دریایی در اروپا می باشد.
  2. در طول جنگ جهانی دوم، شهر معدنی نروژ به نام کرکنز (Kirkenes) بیشتر میزان حملات بمباران های هوایی را غیر از مالتا نسبت به سایر نقاط اروپا داشت.


  • الهه موسوی